LEKKASJE: Bare 60 av 100 som starter på lærerutdanningen for 1. til 7. trinn ende opp med å jobbe som lærere i mer enn ett år. Det er disse lekkasjene vi må tette for å møte lærermangelen vi står overfor. Foto: Shutterstock
LEKKASJE: Bare 60 av 100 som starter på lærerutdanningen for 1. til 7. trinn ende opp med å jobbe som lærere i mer enn ett år. Det er disse lekkasjene vi må tette for å møte lærermangelen vi står overfor. Foto: ShutterstockVis mer

Lærerutdanningen:

Flere søkere gir ikke nødvendigvis flere lærere

Hvis vi ikke engang snakker om det som er problemet, hvordan skal vi finne løsningen?

Meninger

19. juli kom opptakstallene fra Samordna Opptak og regjeringen kan melde om rekordmange søkere til lærerutdanningen og kvalifiserte som har fått tilbud om plass. Hvis vi skal vi tro regjeringen, er det gode framtidsutsikter for å løse lærermangelen vi står overfor i Norge. Nøkkelen til å løse lærermangelen er vi alle interesserte i å finne, til det beste for elevene våre. Stadig flere elever får ikke det de har krav på, en lærer med godkjent lærerutdanning og nødvendig kunnskap om elevene og klasserommet.

Som representant for nær 20.000 lærerstudenter er Pedagogstudentene selvsagt glade for at så mange har lyst til, og kvalifiserer til, å gå på lærerutdanningene våre. Men flere søkere alene løser ikke lærermangelen. For selv om mange har lyst til å bli lærere, er det ikke gitt at flere faktisk blir lærere. Se for eksempel på hvor mange som søker på grunnskolelærerutdanning, 1-7. trinn som ender opp med å bli lærere.

Hvis du tar 100 studenter som begynner på grunnskolelærerutdanningen for 1. til 7. trinn, vil ifølge Kunnskapsdepartementets egne tall 27 av dem ikke fullføre studiet. Av de 73 som fullfører studiet, vil sju velge noe annet enn en lærerjobb i skolen. Av de 66 som faktisk blir lærere, vil seks ha sluttet etter ett år. Da står du igjen med 60 lærere. I snitt vil bare 60 av 100 som starter på lærerutdanningen for 1. til 7. trinn ende opp med å jobbe som lærere i mer enn ett år. Det er disse lekkasjene vi må tette for å møte lærermangelen vi står overfor. Vi trenger tiltak som gir lærerstudenten lyst til å fullføre utdanningen sin. Tiltak som gjør at den nyutdannede læreren velger skolen som arbeidsplass og tiltak som gjør at de ikke slutter etter ett år.

Dette er alvorlige lekkasjer fra påbegynt lærerutdanning til de første årene som lærer. La oss kalle dem lærerlekkasjer. Når vi ser på disse lærerlekkasjene, ser vi at nok søkere ikke gir nok lærere: én lærerstudent er ikke lik én lærer. For selv om flere nå er kvalifiserte, er det ikke gitt at like mange fullfører.

Vi blir utrolig stolte av at flere ønsker å bli lærere og vi gratulerer alle som har kommet inn på lærerutdanningen. Men høye søkertall løser ikke lærermangelen. Hvis vi ikke engang snakker om det som er problemet, hvordan skal vi finne løsningen? Vi må snakke mer om hvordan vi skal få flere til å komme seg gjennom utdanningene, begynne som lærere og faktisk bli i skolen over lang tid. Skal vi løse lærermangelen, må vi først tette lærerlekkasjene.