IKKE I MÅL: Rekordmange har søkt lærereutdanning i år. - Høyre er opptatt av å finne flere løsninger for å sikre at flere studenter fullfører utdanningen og at flest mulig ønsker å bli i norsk skole, skriver innsenderen. Foto: NTB Scanpix
IKKE I MÅL: Rekordmange har søkt lærereutdanning i år. - Høyre er opptatt av å finne flere løsninger for å sikre at flere studenter fullfører utdanningen og at flest mulig ønsker å bli i norsk skole, skriver innsenderen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Utdanning:

Flere søkere viser at flere ønsker å bli lærere

Samtidig som vi sikrer bedre utdanning til kommende lærere, må vi sørge for at lærerne ønsker å bli i jobben sin.

Meninger

Vi har et stort behov for flere lærere i norske klasserom. Årets økning i søkertall til lærerutdanningene er derfor veldig gledelig. Vi kommer aldri til å si oss fornøyde med høye søkertall alene før alle elever møter kvalifiserte lærere i klasserommet.

Det er veldig bra at Pedagogstudentene i likhet med Høyre er opptatt av å finne flere løsninger for å sikre at flere studenter fullfører lærerutdanningen og at flest mulig ønsker å bli i norsk skole. Her kan vi snakke sammen for å finne de gode løsningene.

Vi har innført en femårig masterutdanning for grunnskolelærere. Dette har lærerorganisasjonene også ønsket seg. Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet har uttalt at de er ganske sikre på at dette har gjort utdanningen mer attraktiv, noe årets søkertall kan være en indikasjon på.

Samtidig som vi sikrer bedre utdanning til kommende lærere, må vi sørge for at lærerne ønsker å bli i jobben sin. Det arbeidet er regjeringen godt i gang med. Vi har troen på at nye utfordringer, kompetansepåfyll og annerledes karriereveier bidrar til å beholde de dyktige lærerne.

Vi sørger for veiledningsordning for nyutdannede lærere. Det finnes mye god, lokal oppfølging, men det er også kommuner som ikke har noe system for dette. Nå ansvarliggjøres kommunene. God veiledning vil gjøre starten på lærerkarrieren enklere og bedre, og minske «praksissjokket» nyutdannede lærere forteller om.

Aldri før har så mange lærere fått videreutdanning. Så langt har det gitt gode resultater. I en undersøkelse gjennomført av NIFU sier nesten alle at de har endret undervisning, og sju av ti sier at de har blitt en bedre lærer. En nyttig investering for både elevene og lærerne.

Vi har gitt lærerne nye karriereveier i skolen. Flere har blitt ansatt som lærerspesialister på sine skoler. Disse er faglig oppdaterte på skoleutvikling og fagdidaktikk, og bidrar til faglig utvikling på sin skole. NIFU og NTNU samfunnsforskning har evaluert ordningen og sluttrapporten viser at en stor del av lærerne opplever ordningen som en alternativ og attraktiv karrierevei.

Det er ikke slik at vi lener oss tilbake og tar til takke med høye søkertall. Vi både snakker om, og finner løsninger, på de utfordringene vi har i norsk skole. Jeg håper alle som fikk tilbud om plass på lærerutdanningene husket å takke ja til en god utdanning og en spennende yrkeskarriere. Norske elever og det norske samfunnet trenger dere.