MEDIEKUTT: Det meldes om stadig nye sparetiltak i et tøft mediemarked. Nå må ukebladforlaget Hjemmet Mortensen kutte nye 25 millioner kroner. Foto: Siv Johanne Seglem.
MEDIEKUTT: Det meldes om stadig nye sparetiltak i et tøft mediemarked. Nå må ukebladforlaget Hjemmet Mortensen kutte nye 25 millioner kroner. Foto: Siv Johanne Seglem.Vis mer

Flere ukebladtitler kan forsvinne

Hjemmet Mortensen må kutte nye 25 millioner på toppen av tidligere kutt på 160 millioner.

|||Det er ennå ikke klart hvor kuttene skal tas, men administrerende direktør Anne Britt Berentsen vil ikke utelukke at både bladtitler og flere årsverk kan forsvinne.

- Leserne er blitt  mer og mer nådeløse. Konkurransesituasjonen er knalltøff. Derfor er det viktig at vi leverer helst litt mer enn forventet, sier Berentsen om hvorfor de må spare.

- Dere har allerede varlset kutt for 160 millioner. Hvorfor er det nødvendig med ytterligere kutt på 25 millioner?

- Fallet i annonsemarkedet har forsterket seg og gått mer tilbake enn vi hadde forventet. Det gjelder både på nett og papir, sier Berentsen til Dagbladet.

Tiltakene
Ledelsen i samarbeid med organisasjonen i Hjemmet Mortensen skal nå identifisere mulige kostnadsreduksjoner. Tiltakene blir iverksatt fortløpende, og målet er å få full effekt av kuttene på nye 25 millioner kroner i inneværende år.

- Dette setter vi oss ned og ser på nå, så det er for tidlig å si noe om hvor vi skal kutte.

- Men er det mulig å spare nye 25 millioner på toppen av de tidligere kuttene på 160 millioner?

- Vi er en stor organisasjon, og det er alltid mulig å finne smartere måter å jobbe på. Vi må rett og slett tilpasse oss den markedssituasjonen som vi er oppe i, sier Berentsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bladtitler
Den tidligere varslede kuttplanen på 160 millioner kroner innebar en reduksjon på 102 årsverk.

- Vi utelukker ikke at det blir reduksjon i årsverk, men det er for tidlig å si, sier Hjemmet Mortensen-direktøren om de nye spareplanene.

- Er det fare for at dere må legge ned bladtitler?

- Vi vurderer vår portefølje fortløpende, og det vil også bli gjort i denne sammenheng, men det er ingen konkrete planer.

Tøff framtid
Situasjonen i mediemarkedet er vanskelig og toppsjefen i Hjemmet Mortensen er forberedt på flere tøffe tak.

- Det er klart det er tøffe tak og trenden har vart ei stund nå. Vi håper at vi nærmer oss bunnen, samtidig som vi ikke tror på noen stor vekst framover. Vi tror at 2010 blir et tøft år. Samtidig har vi en klar retning og strategi.  Vi tror på fremtiden. Det er rom for utvikling av nye produkter både på nett og papir.

- Må vi regne med at noen titler i dagens ukebladmarked forsvinner?

- Hvis vi ser på hele ukebladmarkedet, så vil det hele tiden være titler som kommer og titler som går. Det er allerede en del titler som er tatt bort, men det jeg er sikker på, er at det også kommer nye titler, sier Anne Britt Berentsen.

MÅ SPARE: Administrerende direktør Anne Britt Berentsen i Hjemmet Mortensen leter etter nye sparetiltak. Foto: Hjemmet Mortensen.
MÅ SPARE: Administrerende direktør Anne Britt Berentsen i Hjemmet Mortensen leter etter nye sparetiltak. Foto: Hjemmet Mortensen. Vis mer