Flest priser til Dagbladet

BERGEN (Dagbladet): Ingen over - ingen ved siden: Dagbladet er landets ledende på avisdesign, og blir behørig hedret av kolleger for dette. Og igjen blir det gull til Magasinet.

Dagbladet ble i går hedret med både gull-, sølv- og bronsemedaljer for avissidene sine av Norske Avisers Landsforbund, og ble mestvinnende under utdelingen på mediemessen.

Høy prioritet

- Dette legger vi stor vekt på, sa en strålende fornøyd sjefredaktør John Olav Egeland etter at Dagbladet, som en av fem aviser, hadde hentet hjem gull - for en reportasje i lørdagsavisas Magasinet.

- Det viser at Dagbladet har et miljø for avisdesign og prioriterer dette arbeidet høyt. Dette kommer leserne til gode i form av gode og lesbare sider.

- Hva skal avisa gjøre for å gi leserne enda flere slike sider?

- Det gjenstår et stykke arbeid når det gjelder presentasjonen på de daglige nyhetssidene. Dette ønsker vi å gjøre enda bedre, fortsetter Egeland.

- Hvorfor vinner Magasinet designpriser både nasjonalt og internasjonalt?

- Forklaringen er enkel. Magasinet har satset på enkel og lesbar layout. Men det er en risiko: Den enkle formen ville falle rett til jorda dersom den ikke fungerte så godt som den gjør.

- Er det andre enn avisfolk som legger merke til avisdesign?

- Leserne gjør det ubevisst i form av at de leser artiklene og ser på bildene i avisa i stedet for å bla videre, sier Egeland.

Jobber sammen

Magasinets art director Torfinn Solbrekke sto bak gullsida for Dagbladet, slik han også har gjort ved flere andre prisutdelinger - nasjonalt og internasjonalt. Han sier at de prisbelønte sidene viser hvordan fotograf, journalist og desk jobber sammen.

- Det gjelder å tenke layout på et tidlig tidspunkt, sier Solbrekke.

Tidligere har han som Magasinets designansvarlige sopt med seg priser fra Grafill (foreningen for grafiske designere og illustratører) og internasjonalt fra Society of News Desgin (SND). I fjor ble Magasinet kåret til Nordens beste avisprodukt av SND Scandinavia.

- Dette er kjempemorsomt for oss. Det er også interessant å se at en såpass banal symbolikk som den vi bruker i Teigen-saken når igjennom. Men det er ikke alltid at fancy effektbruk gir best utstråling. Ofte er det det enkleste som kommuniserer best, uttaler Solbrekke.

PRISBELØNT IGJEN: Sjefredaktør John Olav Egeland (t.v.), magasinredaktør Hege Duckert og redaksjonssjef Eiving Ljøstad fikk med seg fem priser for god avisdesign under Mediedagene i Bergen i går kveld. I midten diplomet for gullvinneren - et fire siders intervju med Jahn teigen fra Magasinet 26. februar i fjor.Foto: ODD ROAR LANGE