Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Fløgstad i kanonform

Etter å ha skrevet flere fagbøker, er Fløgstad tilbake med en sterk roman.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BOK: Mye stor diktning har sitt utgangspunkt i et avgrenset lokalmiljø. Kunsten er å gi dette landskapet en overskridende betydning - et preg som gjør fortellingen allmenngyldig.

Dette har Kjartan Fløgstad gjort med sin skildring av hjembygda Sauda - i flere romaner omskrevet til Lovra. Her bærer folk navn med en spesiell og fremmedartet klang av Ryfylke, og de bæres oppe av drømmer som er født ut av stedets sosiale forhold.

Ingen kan som Fløgstad detaljskildre industrien som arbeidsplass; mer eller mindre fargerike arbeidertyper i fysiske arbeidssituasjoner, fulle av fagkunnskap, svette, vitalitet og tro på det de driver med. Samtidig har Fløgstad et skarpt blikk for imperialismens dynamikk; de prosessene som ligger bak framskritt og rikdom; hele det skjeve forholdet mellom u-land og i land.

Hvis dette hadde vært hele Fløgstads budskap, kunne han like gjerne skrevet politiske pamfletter. Det gjør han heldigvis ikke.

Bred fortelling

«Grand Manila» - for øvrig navnet på en sjømannspub i Sauda - er Fløgstad på sitt beste; en bred fortelling der han virvler sammen litterære uttrykk på en rekke nivåer; fra glitrende poetisk realisme til sangtekster og dikt, fra barndomsskildringer til mystiske e-poster, trykt opp som på en PC-skjerm med budskap/sitater som spenner fra Edith Södergran til Clint Eastwood.

I denne boka møter du den Fløgstad som tror klokkefast på foreningen mellom høyt og lavt, både kulturelt og menneskelig. Det folkelige mangfoldet glir gjennom handlingen som en strøm av hvite skyer over himmelen, stille som elefanter, for å bruke en av bokas hovedmetaforer.

Den gåtefulle fortelleren, som mot slutten kalles Kjartan, er en av fem kamerater fra Sauda. Romanen er en slags rapport fra hans side, delvis saklig granskende, delvis stormende poetisk. I en lang periode følges sporene etter den finske industriarbeideren Jeremias Dørmænen - en stille mann som via omveier er havnet i Norge. Dørmænens historie er en virvel av dramatikk. Den fører fortelleren til Finland, til modernistiske pionerer som Edith Södergran og Elmer Diktonius og ikke minst Erik Grothenfelt, en journalist og bohem som i 1917 endte med å bli dommer og bøddel på de hvites side i seieren over de røde i den finske borgerkrigen.

Et eventyr

Videre derfra, i stadige sprang, snart til kommunistforfølgelsens USA, snart til studentbyen på Sogn i Oslo, med bandet Hulabakken på turné, gjennom avslørende rapporter om det multinasjonale selskapet Union Carbides vekst og dype fall, via slagerens historie, eller i fortellingen om den evnerike husmora Madli Hidle, som pugger en engelsk ordbok for å erobre verden med kunnskap. Vi følger den fuktige Freddy Lima på de sju hav og de sju tusen havnekneiper, inkludert Fløgstads eget dikt «Grand Manila» (som visstnok henger i glass og ramme på puben i Sauda).

Havstrømmer og smeltedigler møtes i anekdoter og kulturelle henvisninger som glir sammen, freser og putrer, stadig videre opp gjennom det forunderlige 20. århundret på jordkloden - kanskje mer velformulert og uanstrengt enn i noen Fløgstad-roman siden «Fyr og flamme». Og som et brennende hjul under det hele, de mørke virkningene av kapitalismens herjinger, det frie markedets destruktive kraft.

For mye? Helt sikkert for enkelte, men ikke for denne leseren. Et eventyr av en roman - et epos av et kaliber som det skrives få av her til lands.