Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Flomkatastrofe og hjemtransport

NÅR JEG HAR etterlyst kriseberedskap ved ulykker i utlandet som rammer mange nordmenn, så gjelder det hjemtransporten av skadede og døde. Ivar Leren i Europeiske Reiseforsikring forteller at hans selskap sendte personell til Thailand, men sier ikke ett ord om det viktigste for nordmennene der; hjemtransporten - som altså reiseforsikringen dekker fullt ut. Hvorfor sendte ikke Leren transportfly til Thailand? Regnet han med at Utenriksdepartemnetet ville ordne opp i dette, og hva hvis de ikke hadde gjort det?

Leren forsikrer om at alle krav som de forsikrede har på hans selskap vil bli dekket. Her har han heller ikke forstått poenget. Når UD sørger for gratis hjemtransport av skadede og døde, så får ikke Leren noen utgifter. Dersom UD ikke sender denne store regningen til forsikringsselskapet - som altså garanterer for gratis hjemtransport i slike tilfeller - så har de spart mange millioner. Leren skylder sine forsikringstagere en forklaring på a) hvorfor Europeiske ikke sendte transportfly til Thailand, og b) hvordan han har tenkt å betale for noe som norske myndigheter allerede har betalt for.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media