Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Floppemarked

Platesuksess og -fiasko i koleraens tid.

HITS OG MISS: Øyvind Sauvik, alias «Vinnie» og Paperboys hadde en kjempehit med «The Lonesome Traveller», men klarte ikke å omsette det i stort albumsalg. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
HITS OG MISS: Øyvind Sauvik, alias «Vinnie» og Paperboys hadde en kjempehit med «The Lonesome Traveller», men klarte ikke å omsette det i stort albumsalg. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet Vis mer

||| Det er nådeløse tider i platebransjen.

Det går fortsatt an å gi ut plater her hjemme som med tilsynelatende uanstrengthet stormer mot 100.000-grensen i løpet av noen uker. For eksempel juleplata til Sissel & Odd.

På mange måter beretningen om en varslet suksess, store og folkedypvennlige artister med rykende fersk sesongvare og en gunstig dagligvarekjedeavtale som smører hele lanseringen. Og tynner ut rødfargen på bunnlinja mot slutten av budsjettåret.

Tresifret tilværelse
I andre enden av skalaen er derimot forvirringen total og forutsigbarheten liten.

Å floppe i platebransjekoleraens tid er derfor også ekstra smertefullt. En tilværelse i de nedre regioner av VG-albumlista innebærer som regel tresifrede salgstall her hjemme — det er langt under grensen for hva de fleste egoer kan tåle.

Musikkåret 2009 har på mange måter vært preget av streamingtjenestenes gjennombrudd.

Spotify, til tross for en vaklende inntektsmodell, har virket som et skudd i baugen for den tradisjonelle illegale nedlastingen, men samtidig forsterket musikkforbrukernes nettavhengighet. Behovet for å eie fysiske musikkprodukter daler ytterligere.

At topp-og-flopp-parameteret VG-lista tidligere denne måneden omsider begynte å inkludere nedlastet musikk i datagrunnlaget, var i sannhet på høy tid.

Hip hop ignoreres
Men definisjonen av hva som kvalifiserer til å være en flopp er likevel mindre elastisk enn foranderlige platebransjetider burde tilsi.

En flopp er enkelt og greit ei plate som har solgt vesentlig mindre enn man kunne forventet, i forhold til parametre som tidligere suksesser, markedsposisjon eller aktuelle singlehits.

En del vedtatte sannheter ser ut til fortsatt å gjelde i 2009.

Som at det norske platepublikummet i liten grad kjøper hip hop eller r&b (både Jaa9 & OnklP og Paperboys har hatt store singlehits).

Som at platekjøperne straffer lengre fravær (Kings of Convenience) eller manglende tilstedeværelse her hjemme (Sondre Lerche).

Eller som at publikum mister interessen når store (radio) hits uteblir fra band som Minor Majority og Superfamily.

Hitsensasjonen DonkeyBoy bør notere seg dette først som sist.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media