Floppemarked

Platesuksess og -fiasko i koleraens tid.

HITS OG MISS: Øyvind Sauvik, alias «Vinnie» og Paperboys hadde en kjempehit med «The Lonesome Traveller», men klarte ikke å omsette det i stort albumsalg. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
HITS OG MISS: Øyvind Sauvik, alias «Vinnie» og Paperboys hadde en kjempehit med «The Lonesome Traveller», men klarte ikke å omsette det i stort albumsalg. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Det er nådeløse tider i platebransjen.

Det går fortsatt an å gi ut plater her hjemme som med tilsynelatende uanstrengthet stormer mot 100.000-grensen i løpet av noen uker. For eksempel juleplata til Sissel & Odd.

På mange måter beretningen om en varslet suksess, store og folkedypvennlige artister med rykende fersk sesongvare og en gunstig dagligvarekjedeavtale som smører hele lanseringen. Og tynner ut rødfargen på bunnlinja mot slutten av budsjettåret.

Tresifret tilværelse I andre enden av skalaen er derimot forvirringen total og forutsigbarheten liten.

Å floppe i platebransjekoleraens tid er derfor også ekstra smertefullt. En tilværelse i de nedre regioner av VG-albumlista innebærer som regel tresifrede salgstall her hjemme — det er langt under grensen for hva de fleste egoer kan tåle.

Musikkåret 2009 har på mange måter vært preget av streamingtjenestenes gjennombrudd.

Spotify, til tross for en vaklende inntektsmodell, har virket som et skudd i baugen for den tradisjonelle illegale nedlastingen, men samtidig forsterket musikkforbrukernes nettavhengighet. Behovet for å eie fysiske musikkprodukter daler ytterligere.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer