||| Det er nådeløse tider i platebransjen.
Det går fortsatt an å gi ut plater her hjemme som med tilsynelatende uanstrengthet stormer mot 100.000-grensen i løpet av noen uker. For eksempel juleplata til Sissel & Odd.
På mange måter beretningen om en varslet suksess, store og folkedypvennlige artister med rykende fersk sesongvare og en gunstig dagligvarekjedeavtale som smører hele lanseringen. Og tynner ut rødfargen på bunnlinja mot slutten av budsjettåret.
Tresifret tilværelse I andre enden av skalaen er derimot forvirringen total og forutsigbarheten liten.
Å floppe i platebransjekoleraens tid er derfor også ekstra smertefullt. En tilværelse i de nedre regioner av VG-albumlista innebærer som regel tresifrede salgstall her hjemme — det er langt under grensen for hva de fleste egoer kan tåle.
Musikkåret 2009 har på mange måter vært preget av streamingtjenestenes gjennombrudd.
Spotify, til tross for en vaklende inntektsmodell, har virket som et skudd i baugen for den tradisjonelle illegale nedlastingen, men samtidig forsterket musikkforbrukernes nettavhengighet. Behovet for å eie fysiske musikkprodukter daler ytterligere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger