Flørt med barneporno

NEW YORK (Dagbladet): Calvin Kleins kjempeplakater av små barn i truser fikk bare henge et par timer på Times Square i New York torsdag. Motekongen innså selv at bildene kunne oppfattes som en flørt med barneporno.

De provoserende reklameplakatene er bilder av to søte, små gutter og to søte, små jenter som hopper lekent rundt i en sofa iført bare Klein-underbukser.

Siden barna er to- tre år, er det åpenbart at salgsplakatene er myntet på en voksen kundekrets.

Psykiater Gail Saltz gikk ut i New York Post tidligere i uka og mente at Calvin Klein beveget seg inn i en farlig gråsone hvor barneporno og pedofili var klare assosiasjoner.

Tåpelig salgstriks

- Det er bare morsom og underholdende reklame for en ny kolleksjon barneundertøy, sa Calvin Kleins talsmann Robert Triefus.

- Et tåpelig salgstriks. Klein er på tynn is. Barnepornografi er et alvorlig, verdensomspennende problem. Å leke med temaet er ikke bare upassende, det er usmakelig, svarte andre i New Yorks reklameverden.

Samme dag som plakatene ble hengt opp, ga den populære talkshow-vertinnen Rosie O'Donnell klar beskjed om at hun aldri mer ville kjøpe Kleins klær. Og Rosies raseri virket på Calvin Klein.

I går ga han beskjed om at han synes provokasjoner i reklame er bra, men ikke når det gjelder barn. All reklame for den nye kolleksjonen barneundertøy er derfor trukket tilbake.

Krype til korset

Det er første gang Calvin Klein har måttet krype til korset etter å ha hisset opp omgivelsene med reklame som er på kanten av det som kan godtas.

Siden 1980 har han provosert med mindreårige, syltynne, tilsynelatende misbrukte ungdommer eller liksom-narkomane som modeller for sin mote.

Kate Moss' tynne, nakne skuldre og barneansikt reklamerte blant annet for Kleins herreparfyme. Nå er det i tillegg kommet fram at Kate stort sett var ruset fra 12-årsalderen.

I 1995 ble Klein angrepet av rasende foreldre etter en reklamefilm som brukte 70-tallsporno med tenåringer som ramme.

Calvin Klein har fått rykte på seg for å seksualisere alt han tar i. Hadde de små underbuksebarna vært avbildet i en hvilken som helst motekatalog, hadde ingen reagert. Det er Klein-navnet og de digre plakatene som fikk folk til å reagere.