Flott om Alexandria

Snublende nær det virkelig vellykte om død, litteratur og historie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Vidar Sundstøl lar sin nye roman begynne «I Alexandria», foran en statue av okseguden Apis, oppført engang under keiser Hadrian i det andre århundre etter Kristus. Sundstøls hovedperson har allerede oppholdt seg i byen en stund, men vender likevel stadig tilbake hit, til det gresk-romerske museet: «Skulpturen er felles fortid, den er ren fortid, i motsetning til den individuelle fortiden, der ingenting er rent og avklart.»

Dobbeltportrett

Sundstøl debuterte i fjor med kortromanen «Kommandolinjer», som fikk overveiende positiv mottagelse. Årets oppfølger viderefører debutens undergangstematikk, men er bredere anlagt enn forgjengeren: Dette dobbeltportrettet av en by og en mann som begge forfaller, er konsekvent komponert rundt motsetningen vi møtte innledningsvis, mellom Historiens store fortid og enkeltmenneskets plagsomme og partikulære erindringer. I romanteksten framstår imidlertid forholdet mellom de to motsatt av hva hovedpersonen ser for seg: Mens Sundstøls skildringer av Alexandrias mange gjenferd og levninger på overbevisende vis maner fram bildet av en fortid full av ambivalens og paradokser, altomfattende og uavsluttet, virker fortellerskikkelsens personlige historie både enkel og forutsigbar i sammenligning. Romanens søvnløse poet, som fortrenger sorgen over sin døde far med sigaretter og fantasier om kvinnelig uskyld, er rett og slett mye mer av en kollektiv sjablong enn den merkelige egyptiske byen han befinner seg i, bygd opp gjennom knappe to og et halvt tusen år med historiske konflikter og kompromisser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer