DEBATT

Flyavgift virker

Det er ikke overraskende at flybransjens talspersoner er motstandere av en avgift.

RYGGE: - At Ryanair slamrer med dørene bør ikke overraske noen, skriver artikkelforfatterne. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix
RYGGE: - At Ryanair slamrer med dørene bør ikke overraske noen, skriver artikkelforfatterne. Foto: Morten Holm / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Flytrafikk er den raskest voksende norske kilden til klimagassutslipp. I 2009 sto den for 52 prosent av klimagassutslippene fra nordmenns reiser. Flypassasjeravgiften på 80 kroner som skal iverksettes 1. april er altfor liten, men den er et skritt i riktig retning. Det vil innebære at noen få flyruter vil bli lagt ned, og vi får litt mindre CO2 i atmosfæren.

Flyavgiften er også prinsipielt viktig. Og det er ingen ny oppfinnelse. Etter at Tyskland i 2011 og Storbritannia i 1994 innførte liknende avgifter, vil en norsk avgift fortelle den internasjonale flybransjen at luftfart påfører vårt felles miljø kostnader som bør avgiftsbelegges.

Det er ikke overraskende at flybransjens talspersoner er motstandere av en avgift. NHO Luftfart og deres internasjonale bransjeorganisasjon IATA var veldig fornøyd med tingenes tilstand før enkeltland begynte å innføre avgifter. IATA har trenert innføringen av et internasjonalt avgiftsregime innenfor organer de selv kontrollerer. Denne strategien har vært vellykket siden 1997, men slår nå sprekker.

Flybransjen er, i likhet med fossilindustrien, motstandere av grønn omstilling, fordi de kommer til å tape penger på det. Dette sier de ikke så ofte i klartekst, men bruker argumenter om effektivitet eller arbeidsplasser når de argumenterer mot enkeltforslag. Det britiske analysebyrået InfluenceMap kartlegger påvirkning av klimapolitikk. Her blir IATA for øvrig rangert på samme nivå som de mest reaksjonære delene av den amerikanske olje- og kullobbyen. Selskaper i denne kategorien arbeider systematisk for å sabotere enhver klimapolitikk i EU, USA eller internasjonalt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer