Flyktet på norsk båt

Amerikabåten har fått sin biografi, med detaljer som at familien von Trapp, kjent fra «Sound of music», i 1939 flyktet til New York på tredje klasse.

BÅTFLYKTINGER: Familien von Trapp ble verdenskjent gjennom filmen «Sound of Music», og var passasjerer på Bergensfjord. Foto: NTB
BÅTFLYKTINGER: Familien von Trapp ble verdenskjent gjennom filmen «Sound of Music», og var passasjerer på Bergensfjord. Foto: NTB Vis mer
Publisert

«Lykkeskipet Bergensfjord, verdenskrig og etterkrigsår 1939-1959»

Geir Hestmark

Sakprosa

Forlag: Kagge
Utgivelsesår: 2020

«Denne boka kunne blitt spennende dersom innholdet var blitt halvert.»
Se alle anmeldelser

Geir Hestmarks bok «Istidens oppdager» ble i 2018 kåret til en av Skandinavias ti beste sakprosabøker i dette århundre. Nå er Hestmark kommet med boka «Lykkeskipet Bergensfjord, verdenskrig og etterkrigsår 1939-1959».

Hestmark har hatt tilgang til kilder fra tidligere lukkede arkiver, og kan dermed fortelle den fulle og hele historien om denne legendariske amerikabåtens krigsinnsats. Det gjør han gjennom 433 sider. Dessverre synes han å ha blitt for fascinert av detaljene. Dette er på mange måter blitt en minutt-for-minutt-fortelling, noe som i de fleste tilfeller nok egner seg langt bedre på tv enn i bokform.

FORTELLEREN: Geir Hestmark har funnet fram detaljene om «Bergensfjord». De blir det mange av. Foto: Nina Hansen
FORTELLEREN: Geir Hestmark har funnet fram detaljene om «Bergensfjord». De blir det mange av. Foto: Nina Hansen Vis mer

Familien Trupp

Hestmark begynner i fredstid 1939, og allerede fra starten ser vi hvor det bærer. Turene omtales i detalj med havneanløp og antall mannskap og passasjerer. Det blir i det store og hele for mange navn og for mange tall. Men noe vekker interesse, som at hele familien von Trapp, seinere verdenskjent gjennom filmen «Sound of Music», gikk om bord på «Bergensfjord» med billetter på tredje klasse 27. september 1939 med kurs for New York.

Hestmark kan også fortelle at familien på tolv slett ikke vandret over idylliske alpefjell under sin flukt, de tok toget.

Krigsinnsatsen til «Bergensfjord» starter 9. desember 1940, med avgang fra Halifax i Canada. Med dekksdagboka som kilde kan forfatteren fortelle at det ble tatt om bord 2832 tonn last og 2694 sekker post. Mannskapet talte 181 mann. Det ble bunkret 1510 tonn olje og 800 tonn ferskvann.

Teppebombing

I kapittel etter kapittel blir vi teppebombet med detaljer. «Bergensfjord» frakter i store deler av krigen soldater til fronten og krigsfanger fra krigsområdene. Skipet anløper havner verden rundt. Loggbøker og annet kildemateriale øses ut over leseren. Vi får vite hvor mange soldater og hvor mye last som er om bord på hver tur. Når skipet går i konvoi, ramses navnene på de fleste av de deltakende skipene opp, og ikke nok med det; vi blir også fortalt hvor mange kabellengder det var mellom dem. Vi blir hele tida oppdatert om «Bergensfjord»s fart og maskinens omdreininger, og ikke minst om skipets posisjoner på sin ferd.

VELKOMMEN HJEM: Bergensfjord ankommer Norge etter krigen. Foto: NTB
VELKOMMEN HJEM: Bergensfjord ankommer Norge etter krigen. Foto: NTB Vis mer

Kanskje er det litt urettferdig å fokusere så mye på enkeltheter jeg synes er overflødige i denne boka, for det er mye interessant, spennende og nytt der. Som med alle skip i konvoi gjennomlever mannskapet til tider et lite helvete. Men «Bergensfjord» klarer seg gjennom krigen med bare mindre skader, og det er ikke uten grunn det kalles et lykkeskip. Hestmark knytter skipets bevegelser opp mot store hendelser i krigen, og det er bra. Han kan også gi oss mer enn et lite innblikk i dagliglivet om bord, på godt og vondt. Her er mytteri, fyll og akterutseilinger, men også dyktig sjømannskap og snarrådige beslutninger.

Denne boka kunne blitt spennende dersom innholdet var blitt halvert. Så kunne for eksempel opplysningen om at middagsposisjonen til «Bergensfjord» på vei til Island den 19. september 1941 var 56 grader, 26 minutter nord og 8 grader, 34 minutter vest, blitt lagt i et dertil egnet arkiv.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer