HEGRE I FLUKT: Det umulige, det nære og det luftige forenes i det beste Dagblad-diktet fra mars. Foto: Sam Greenwood/Getty Images/AFP/SCANPIX
HEGRE I FLUKT: Det umulige, det nære og det luftige forenes i det beste Dagblad-diktet fra mars. Foto: Sam Greenwood/Getty Images/AFP/SCANPIXVis mer

Flyr til topps med «gammelt» dikt

Nå vil Dagblad-poeten Annebet jobbe videre med et manus.

(Dagbladet): Månedens dikt i Dagbladets forum Diktkammeret, «Privilegium», er skrevet av Annebet Danielsen. Hun har flere ganger vært månedens poet, senest i februar for to år siden.

Vinnerdiktet denne gangen byr leserne på et stort sprang: fra et nesten usynlig og sårt avtrykk på en seng, til et luftig, åpent landskap med en hegre som ikke bare flyr, men ror. Slik beveger vi oss også mellom det mulige og konkrete og det umulige. Les «Privilegium» i boksen til høyre lenger ned i artikkelen.

Kom nesten av seg selv
Juryen falt fullstendig både for nærheten og flukten i diktet, og lurer:

- Hvordan kom det i gang: Var det et fysisk bilde av hegren, en dyne i uorden, en sinnsstemning? Og hvordan du jobbet med å gjøre de to strofene så tilsvarende i form, og likevel så forskjellige i motiv?

- Dette diktet har en litt annerledes bakgrunn enn de fleste av mine dikt. Ikke ved at det tar utgangspunkt i et menneskemøte, flere av dikta mine gjør det. En stund før det ble til hadde jeg møtt et menneske jeg opplevde å ha spesiell kontakt med. Ved et par anledninger opplevde jeg å føle vedkommende fysisk tilstede, selv om det ikke var tilfelle. En gang kjente jeg ei hand som strøyk meg over kinnet. En annen gang føltes som om noen reiste seg fra sengekanten min i det jeg våkna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På denne tida hadde Annebet også et «møte» med en hegre.

- Jeg hadde av og til fått et glimt av hegrer ved en bekk som rant langs en vei jeg pleide kjøre på, forteller hun. — Den bekken rant inn i ei elv som rant forbi huset jeg bodde i den gangen. Ellers var det en hegrekoloni i en kil som lå en kilometer eller så den andre veien. En dag jeg satt i stua og tilfeldigvis så ut av vinduet, letta en hegre fra tunet rett utafor. Kanskje hadde den mellomlanda?

Det gikk et stykke tid fra disse to hendelsene blei satt sammen til dette diktet, forteller hun:

- Men da jeg først forsøkte å fortelle om dette i diktform, kom orda nesten av seg selv, selv om jeg nok brukte litt tid på å stable dem slik de framsto den gang diktet først ble til, høsten 2008.

Diktet ble valgt ut til septemberfinalen det året, nå er det en revidert versjon som går til topps (les den opprinnelige versjonen her).

TIL TOPPS IGJEN: Som del av et malekurs trakk Annebet fram et gammelt finaledikt, reviderte det og sendte det inn i Diktkammeret. Nå er «Privilegium» kåret til månedens dikt. Foto: PRIVAT
TIL TOPPS IGJEN: Som del av et malekurs trakk Annebet fram et gammelt finaledikt, reviderte det og sendte det inn i Diktkammeret. Nå er «Privilegium» kåret til månedens dikt. Foto: PRIVAT Vis mer

Dirrende møte
- Hvordan jobbet du med sammensetningen av disse to bildene? Og hvor kom det «umulige» elementet fra: avtrykket av tanker, og hegra som ror med seige tak over jordene?

- Det er jo allerede sju år siden, så hvorfor hegren «ror» og ikke bare flyr, er jeg ikke sikker på. Men når jeg leser denne linja nå, ser jeg tydelig en hegre som flyr sakte, alene, mot en grå himmel. Og får igjen et inntrykk av roing. Over stille, tung, grå sjø. Grunnen til at disse to hendelsene kom sammen i denne teksten, var at følelsen av at noen/noe reiste seg fra sengekanten min, samtidig ga meg en fornemmelse av at dette noe letta og fløy avgårde. Kanskje var det synet av en hegre som fløy som fikk meg til å erindre denne våknehendelsen. Og for å holde denne erindringen fast, forsøke å gjøre den mer «fattbar» i mer konkret forstand, ville jeg altså gi den denne hegreflukten.

Diktlærer Helge Torvund mener vi har med en forteller som «kjenner ei glede over å kunna oppleva det som skjer; over å vera til, og vera i dette dirrande møtet mellom det indre og det ytre, mellom det sjølvsagte og det ufattelege.»

- Hvordan vil du kommentere den observasjonen?

- Det å skulle gi en indre opplevelse et ytre uttrykk er noe jeg prøver på hele tida, og sjelden lykkes med — enten det er i ords form, eller jeg forsøker å male det. Det er derfor med en bekreftende glede jeg leser at Helge observerer at det er det jeg forsøker her. Det å få lov å ha slike opplevelser, ser jeg som et stort privilegium, derav tittelen. Ikke mindre moro er det at juryen er enig med seg selv i at diktet fortjener en plass i finalen. For, som noen helt riktig påpekte i gratulasjonstråden, var diktet også i finalen i 2008. Til den som påpekte dette: Jeg er overveldet over at du husket diktet!

Kunstfilosofi
Det er takket være malekurset hun denne våren har gått på, på Kragerø kunstskole, at hun trakk fram det gamle diktet igjen:

- Vi har holdt på med et stort prosjekt opp mot Filosofifestivalen i Kragerø den siste helga i mai. I år er temaet «bevissthet». Ganske tidlig kom jeg til at jeg ville ha tekst med i bildet jeg holdt på med. Jeg begynte derfor å lete i et par manusbunker jeg har liggende. Da jeg leste «Privilegium», syntes jeg plutselig at de to strofene burde skifte rekkefølge. Jeg gjorde derfor denne endringa, og sendte det inn på Diktkammeret igjen. At det skulle havne i finalen enda en gang, streifa meg ikke en gang som mulig, sier hun.

Det var imidlertid to andre dikt som ble med på bildet hun laget til filosofifestivalen.

- De er to av mine desidert lengste dikt. Fordi turistsesongen så vidt er i gang i slutten av mai, har jeg forsøkt å oversette dem til engelsk. Dem vil jeg laminere og henge opp sammen med bildet. Malekurset har gitt henne lyst til å jobbe videre med et manus. Hun har mye å ta av:

- Høsten 2013 begynte jeg å jobbe med et manus. I løpet av forvinteren 2014 endte det opp i to manus, ett kortdiktmanuskript og ett annet. Jeg sendte dem inn et par steder uten å få napp. Etter den tid har jeg imidlertid hatt vannskade i to leiligheter. Det har hatt ganske store følger, og jeg har måttet flytte flere ganger, men nå håper jeg å få ordnet opp i alt, og da! Da skal jeg snu manusbunkene igjen. Luke ut de minst gode. Og nyte våren som kommer med lys. Og varme.

Vi ønsker lykke til, og gratulerer marspoeten med følgende jurykommentar:

Store, gåtefulle rom
Tittelen gir dette diktet ein ekstra dimensjon. Den understrekar eit overordna perspektiv av takksemd over å ha det ein har, over å oppleva det ein erfarer. Det finst òg opningar ut mot større rom i dette vesle diktet. Noko som er gåtefullt for lesaren. For kva vil det seie at dine tankar har sett avtrykk på dyna mi? Me veit ikkje det. Men me kjenner at det både kan ha med nærleik og med sakn å gjera. Det aktiverer mange emosjonelle assosiasjonar.  

Å vakna er det ein kan kalla ein poetisk arketype. Merksemda vert endra, meir fokusert, ei oppvakning skjer og vaken merksemd skjerpar blikket; og dette ser ein; eit avtrykk av tankane til ein annan; eit indre rom som set merke i det ytre — og ein hegre som lettar og ror med seige tak over jordene; rørsler i eit ytre rom som set merke i det indre.  

Det er vakkert, og diktet løfter fram desse rolege vengeslaga, avtrykket av levd liv i det ytre og det indre, og seier at den som snakkar til oss kjenner seg privilegert — kjenner ei glede over å kunna oppleva det som skjer; over å vera til, og vera i dette dirrande møtet mellom det indre og det ytre, mellom det sjølvsagte og det ufattelege. Grunnleggjande poesi.  

For juryen,
Helge Torvund

Juryen består også av Kristian Rishøi og Maria Børja.

Skriv dikt selv på db.no/dikt!  

Diktkammeret har siden 2001 vært Dagbladets forum for dikt. Av økonomiske grunner velger avisa nå å kutte Diktkammeret, slik de 1. desember 2014 la ned ungdomsforumet Skolekammeret. Diktkammeret skulle opprinnelig stenges 1. april, en utløpsdato som nå er utvidet til 1. juli 2015. Denne datoen stenges Diktkammeret for nye dikt, mens det fremdeles vil være åpent for lesing av innsendte dikt. 

Finansieringen av Diktkammeret ble imidlertid stoppet 1. april. På gjentatte initiativ fra brukerne er det åpnet for folkefinansiering av de neste månedenes drift — les gjerne mer om dette og hvordan du kan bidra. Ingen må bidra — diktlærer og jury stiller uansett opp disse månedene, men overveldet over folks innsatsvilje vil vi gjerne takke alle bidragsytere på det varmeste!

Imens er håpet at en svært interessant kulturinstitusjon vil og kan overta Diktkammeret — les mer om dette. Dette vet vi mer om i slutten av juni. Dersom det skulle være igjen penger i «Diktkammer-fondet» når nye Diktkammeret er oppe og går, vil beløpet overføres til institusjonen som skal drive Diktkammeret videre, som en gave og en takk for viljen til å redde forumet.