DEBATT

Debatt: Norwegian

Flysikkerheten var ikke i fare i Kristiansand

Selv om det kan oppstå brudd på prosedyrer betyr ikke det at flysikkerheten er i fare.

FØRSTEPRIORITET: Sikkerheten går foran alt annet vi gjør, og den går vi aldri på akkord med, skriver Norwegians flygesjef etter en hendelse for noen dager siden. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
FØRSTEPRIORITET: Sikkerheten går foran alt annet vi gjør, og den går vi aldri på akkord med, skriver Norwegians flygesjef etter en hendelse for noen dager siden. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

De siste dagene har en rekke norske medier omtalt en hendelse med et innleid Norwegian-fly i Kristiansand, hvor det skapes et inntrykk av at Norwegian ikke tar hendelsen på alvor og at selskapet ikke er opptatt av sikkerhet. Disse påstandene er feil og alvorlige.

Sikkerheten går foran alt annet vi gjør og den går vi aldri på akkord med. Det norske Luftfartstilsynet, Norwegian selv og selskapet som gjennomførte flygningen har alle konkludert med at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene eller besetningen. Det ble imidlertid avdekket flere brudd på prosedyrer og rutiner, og vi iverksatte derfor umiddelbart en grundig undersøkelse av hendelsen.

Go2Sky, som gjennomførte den omtalte flygningen for Norwegian, har også gjort sin egen undersøkelse av hendelsen. Et eksempel på prosedyrebrudd var at en av de kabinansatte ikke var på plassen sin da flyet startet å akselerere. Han satt imidlertid på plassen sin før flyet forlot rullebanen.

Norwegian har en meget god sikkerhetsstatistikk, og blant alle bransjekolleger jeg har lært å kjenne gjennom mine 30 år som pilot, er sikkerhet førsteprioritet. I Norwegian gjennomsyrer sikkerhetsarbeidet alt vi gjør, og våre rutiner og prosedyrer blir sågar brukt som eksempler for andre samfunnsområder, som sykehus og helse. Luftfarten er dessuten en svært godt regulert bransje med blant annet sentrale institusjoner som det europeiske sikkerhetsorganet EASA og nasjonale myndigheter. Det betyr at piloter fra ulike selskaper, uansett europeisk nasjonalitet og ansettelsesforhold, følger samme regelverk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer