VIL DU RESERVE DEG?: Nå kan du få et nytt klistremerke på postkassa for å unngå gratisaviser.
VIL DU RESERVE DEG?: Nå kan du få et nytt klistremerke på postkassa for å unngå gratisaviser.Vis mer

Flyter postkassen din over av gratisaviser?

Nå får du reservere deg mot disse også.

(Dagbladet.no): Er gratisaviser med lite redaksjonelt innhold i praksis å regne som reklame?

Spørsmålet har vært aktuelt i forbindelse med at et en endring i markedsføringsloven har vært ute på høring. Ett av forslagene innebar at «nei til uadressert reklame»-klistremerkene også skal gjelde gratisaviser. 

«Nei takk»
Nå er det klart at de gratis lokalavisene ikke skal regnes som reklame, men det skal bli lettere å reserve seg mot uønsket papir i postkassa. Man skal nemlig få mulighet til å få enda et klistremerke: «Nei takk til gratis aviser».

Ivar Brynhildsen er redaktør i fem av Edda Medias totalt 12 lokalaviser i Oslo. Han tror ikke den nye endringen vil involvere noen stor forandring for dem.

- Jeg tror et eget klistremerke for å reserve seg mot gratis aviser vil være det beste for våre lesere. Vi vet ennå ikke hvordan dette skal gjennomføres helt praktisk, men vi tror dette vil fungere godt for Oslos innbyggere.

Viktig kanal for lokale nyheter

Lokalavisene til Edda Media distribueres gjennom Posten og det har tidligere ikke vært mulig å reserve seg mot lokalavisene. Brynhildsen kan fortelle at det i løpet av et år bare er snakk om rundt 10-20 stykker som ringer og ber om å ikke få avisene.

- Vi har veldig mange lesere her i Oslo og jeg tror ikke de ser på oss som reklame, de som leser lokalavisene våre er veldig opptatt av lokale nyheter, sier Brynhildsen.

I høringen som gikk ut i forkant av det nye forslaget viste Edda Media til at mange av deres gratisaviser også var en viktig kanal for nødvendig offentlig informasjon.

Tror på vekst
Lokalavisene til Edda Media har med sine 229 000 blitt større enn Aftenposten Aften, og Brynhildsen ser lyst på tiden fremover. Lokalavisredaktøren forteller også at de hadde tiltro til departementets behandling av endringen i markedsføringsloven.

- Vår posisjon er fortsatt sterk selv om det er nedgangstider, vi har ingen stillings- og boligannonser i våre aviser og tror på fortsatt vekst i et fallende marked.

Forslaget til endring i markedsføringsloven behandles av Stortinget torsdag.