Flytter grenser med reality

Den nye TVNorge-direktøren, Morten Aass, synes det er for mange restriksjoner i Norge og leter etter flere realitykonsept. Han vil få kanalen på rett kjøl igjen.

- Å lage kommersielt TV handler om å flytte grenser. Det som er sjokkerende i dag, er helt akseptabelt i morgen. «Big Brother» er det beste som noen gang er laget i realitysjangeren i Norge, sier Morten Aass.

- Kan dere gå lenger enn det TVNorge gjorde med «Big Brother» og «Temptation Island»?

- Vi skal lete etter flere slike konsept, som f.eks. «71 grader nord». Aller helst komme på dem selv. Og vår kanal skal signalisere en feel-good-stemning. Et godt alternativ til de store, TV2 og NRK1, mener TV-sjefen.

- Vi skal bli tøffere. Men det går en grense, sier Aass.

Den friluftsinteresserte TVNorge-direktøren kom på plass 19. august, etter at TVNorge hadde jaktet på ny sjef i over ett år. Pål Trælvik fikk sparken fordi han ikke ville vise «Temptation Island». Men Aass vil vise muskler.

TVNorges nye direktør Morten Aass (40) liker seg best på toppene. Hvor det blåser mest.

Sukk

Da den solbrune og røffe Morten Aass gikk gjennom korridorene i TVNorge for første gang, lød høylytte sukk fra parfymeduftende kontor i TV-kanalen ved Oslo Sentralstasjon.

Aass er prototypen på en tøff friluftsmann.

Han har klatret i Himalaya, gått på ski mellom minefelt i Libanon, kjørt på ski fra Kamsjatkahalvøyas aktive vulkaner, krysset Korsika på ski, og gjort mange andre halsbrekkende ting som vi andre nøyer oss med å se på TV.

- Fjellklatring og skikjøring i bratte fjellsider er min livshobby. Det er å tenke konsekvens. Lederjobben i TVNorge og fjellklatringen har mange likhetstrekk. Derfor bruker jeg også bilder fra fjellklatring når jeg skal motivere staben til nye oppgaver.

Henger ut av vinduet

- TVNorge må skaffe seg en sunn økonomi. Og det er godt å starte i en kanal som er på rett vei. Men dersom alt hadde gått på skinner, hadde ikke dette vært jobben for meg, mener Aass, som er klar til å slåss mot TV2, som eier halvparten av hans egen kanal.

- Det er en situasjon jeg ikke kan påvirke. Derfor regner jeg med at programstrategien vår ikke blir diskutert på styremøtene, sier Aass, før han foreslår å la seg fotografere i vinduskarmen, hengende på utsida, fire etasjer over asfaltbakken. En meget spinkel aluminiumsvinduskarm får fotografen til å foreslå et mer moderat motiv. Aass gir seg.

- Jeg overtar en ferdig planlagt TV-høst, så seerne vil ikke merke at jeg er kommet, sånn med en gang. Vi har små muskler og må bestemme oss for hvor vi vil krige. Men jeg kommer til å bruke tid på å gjøre TVNorge mer tydelig.

- 86 prosent i Norge kan se oss, hvis de vil. Vi satser på seere på 30 år - i mental alder. Og du vil ikke få se noen stor familiehelgesatsing med det første. Å satse på fredag og lørdag er, for oss, bortkastede penger. Men: Vi har storfilmen lørdag og egenproduksjonen «Fornemmelse av mord» søndager.

Helgepappa

- Jeg synes egentlig det er for mange restriksjoner i Norge. Jeg er for fri konkurranse, selvsagt innenfor etiske grenser. Du skal lage mer bråk og rabalder når du er bare 1 meter og 50 cm høy og sitter bakerst i klassen. Da må du lage støy for å bli hørt. Slik er det også for TVNorge, mener Aass, som har åtte års TV-erfaring fra tidligere jobber bak seg, og levert «Den store klassefesten» og «Beat for Beat» til svenskene.

- Det svinger fort i TV-bransjen. Så det er en fattigmannstrøst at det går bra for oss fordi det går dårlig for TV3. sier Morten Aass før han vender nesen mot sin forrige hjemby Stockholm. Han skal hente sin seilbåt, seilbrett og en kajakk. Oslofjorden lokker. Men det gjør sønnen Sixten (ja, oppkalt etter Sixten Järnberg), som bor hos sin mamma i Stockholm, også.

- Det å se mindre til Sixten er den eneste negative konsekvensen av å ta jobben i TVNorge. Alt det andre ser spennende ut.

HØYE MÅL: Den nye TVNorge-direktøren ville først henge etter bare fingrende ut gjennom sitt kontor i fjerde etasje, til ære for fotografen. Det endte med klatretur på taket.