Født til danser

En gang danser - alltid danser. Det gjelder også for Per Aabel. Dansen var drømmen.

  • Danseren og koreografen var blitt nesten tretti år gammel, før han tok det store spranget og ble skuespiller. Men han danset resten av livet. I sin lille erindringsbok om ungdomstida som han kalte «Du verden» og tilegnet Nationaltheatrets ballettsjef Gyda Christensen, forteller Per Aabel hvordan han i all hemmelighet begynte å studere ballett som tenåring. Hjemme hos «snille, lille, rare, eiegode og begavede frøken Augusta Johannesshn» i Oscars gate var det riktignok trangt om plassen, men ingen slinger i valsen. Den gamle frøkenen hadde sin stolte fortid i selve den keiserlige russiske ballett!
  • De andre elevene hadde allerede debutert på Opera Comique, unge Per beundret dem fra salen hver kveld. Enda yngre var Otto Thoresen, han som endte som stor stjerne og solodanser på Kungliga Teatern i Stockholm.
  • «I meg halte og drog det til mange kanter!» forteller Per Aabel. «Kom til meg!» ropte dansen. «Nei, det er oss du skal arbeide med,» ropte blyanten og fargene. Og i øret suste tonene og hvisket: «Musikk - musikk.» Han valgte dansen og musikken - og tok eksamen på Tegneskolen. Bare for å reise ut i verden og utdanne seg til danser. 19 år gammel, etter å ha danset sine første trinn i lysegrå flosshatt på Mayols scene i Oslo, er Per Aabel i London og studerer med den berømte pedagogen Cecchetti.
  • Størst inntrykk gjør eksilrusseren Djagilevs verdensberømte ballett. Han har øynene med seg. Tegner og forteller om ballerinaer som den store Karsavina i dansebrev hjem til Tidens Tegn.
  • Hjemme var purunge Lillebil Ibsen prima ballerina på Nationaltheatret. To av de aller største skuespillerne i vår tid startet sitt livslange samarbeid med å åpne Russisk Ballettskole, partier for voksne og barn. Instruktører: Lillebil Ibsen og Per Aabel. En av de første elevene het Sonja Henie.

Men Per Aabel skal videre. Se og lære, danse og studere i Paris hvor han opplever den guddommelige Pavlova, til Max Reinhardt i Wien, til Budapest og Praha.

  • Hjemme gjør han suksess uten å si et ord, som danser, koreograf og scenograf. Men det var skuespiller Per Aabel skulle bli. Og takk for det. Som danser hadde han vært ferdig for over femti år siden. Skjønt egentlig danset han hver eneste rolle han spilte. Ingen slutter å være danser.