Filmanmeldelse: «Ghostbusters: Afterlife»

Føkk denne filmen

Ett ord: Gravplyndring. Et ord til: Føkk.

Ring noen: Det er ikke bare spøkelser som jaktes, men også graver som plyndres i den nye oppfølgeren til «Ghostbusters». Video: SF Studios Vis mer
Publisert

Obs: Inneholder føkkings spoilere.

Føkk oppfølgere som ikke burde eksistere.

Føkk filmskapere som forveksler vitser med overtydelige referanser.

Føkk regissører som har så stor tro på egen elendig humorteft at de legger inn en latterpause etter at en rollefigur spør om å få ta en telefon og får svaret «Who you gonna call?»

«Ghostbusters: Afterlife»

Actionkomedie

Regi: Jason Reitman
Skuespillere: Carrie Coon, Paul Rudd, Finn Wolfhard, McKenna Grace, Dan Aykroyd, Bill Murray, Ernie Hudson
Premieredato: 3. desember 2021
Aldersgrense: 12 år

«Føkk denne filmen.»
Se alle anmeldelser

Føkk å hvile seg på publikums varme minner om en annen film for å vekke følelser, i stedet for å bygge en fortelling som gir gjenklang her og nå.

Føkk en utvannet, trygg og selvhøytidelig familieversjon av noe som alltid hadde en skarp kant av uærbødig kynisme, laget av noen som ikke engang har tatt seg bryet med å forstå appellen til originalen de så arrogant prøver å klatre opp på skuldrene til.

Føkk

Føkk Hollywoods patologiske hang til innholdsløs, friksjonsfri nostalgi. Og føkk at denne filmen ikke engang dyrker nostalgi til sitt eget filmunivers, men heller går for å etterape den landlige first price-Spielberg-nostalgien fra «Stranger Things», og gjør seg til en blass kopi av en blass kopi.

Føkk overregisserte barneskuespillere.

Føkk at fabelaktige Carrie Coon fra «The Leftovers» skusles bort som alenemor med pappa-issues som må flytte med sine to tenåringsbarn til en forfallen gård i Oklahoma eid av hennes avdøde far, den originale ghostbusteren Egon Spengler, som brøt alle bånd til venner og familie fordi han mente jordas undergang var på vei og det var visst hemmelig, men samtidig ikke, og av en eller annen grunn så trodde ingen på ham selv om han har reddet verden før og det beviselig finnes spøkelser og – hm, denne setningen skulle egentlig handle om Carrie Coon, men det er ikke så mye mer å si om henne her enn at filmskaperne nok prøver å gjøre henne sarkastisk og kvikk, men hun ender opp med bare å være slem og kjip, og føkk det.

Mer føkk

Føkk at ingenting i denne historien henger sammen hvis man tenker seg om i mer enn to sekunder.

Føkk toppmoderne spesialeffekter som presterer å være mer pregløse enn de fra den 37 år gamle originalen.

Føkk at ingen i denne filmen har et normalt reaksjonsmønster til noe som helst.

Føkk at de har klart å lage en så likandes og morsom skuespiller som Paul Rudd døll som en pappapappfigur i en tenåringsserie på Disney Channel.

Podkast

Føkk at det er en unge her som driver med podkast, og derfor kaller seg selv Podcast.

Føkk at denne historien ikke klarer å gjøre seg fortjent til en eneste ektefølt følelse, at ingenting kjennes viktig, vanskelig eller farlig, og at det alltid er tid til å stoppe midt i en livstruende situasjon for en overflødig replikkveksling om nøyaktig nada.

Føkk at 15 år gamle Mckenna Grace faktisk klarer å tilføre noe som nesten kjennes levende inn i dette vandøde prosjektet, og at jeg dermed ikke kan gi filmen bunnkarakter.

Føkk at grunnen til at denne filmen i det hele tatt eksisterer og så villig legger seg på rygg for en målgruppe av trygghetssøkende mannebabyer, er at den målrettede hetskampanjen fra giftige fans som fikk forrige «Ghostbusters»-film til å floppe fordi den prøvde seg på noe så kjettersk som å ha kvinnelige spøkelsesjegere, tydeligvis fikk gjennomslag.

Føkk at den allerede har spilt inn masse penger.

Noen aller siste føkk

Føkk at det tok det originale rollegalleriet fra «Ghostbusters» 32 år å samles, og da de først gjorde det var det dette de sa ja til.

Føkk at de ikke ventet i 32 år til.

Føkk at selv å avgå ved døden i 2014 ikke var nok til at Harold «Egon» Ramis slapp å bli tvunget inn i denne filmen.

Føkk at skuespillere fra nå av ikke bare må forholde seg til risikoen for at sjelløse gigakonsern vekker deg til live etter din død, men også at dine beste venner går i bresjen for digital gravplyndring.

I forlengelse av det: Føkk den hule dedikasjonen før rulleteksten.

Føkk at «Ghostbusters: Afterlife» med tilbakevirkende kraft klarer å gjøre originalen dårligere.

Nevnte jeg at det er en unge som heter føkkings Podcast?

Føkk denne filmen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer