- Føler ikke at jeg har makt

Jan Fredrik Karlsen (30) er Musikk-Norges mektigste mann. Selv avviser han at han har makt.

I ti år har Jan Fredrik Karlsen vært med på musikkbransje-karusellen. Han begynte å jobbe sammen med Herodes Falsk og Tom Mathiesen i gymnastida. Etterpå ble han promobabe i Sonet, hvor han fikk sin læretid. Deretter jobbet han som manager for blant andre Lene Marlin, Sissel Kyrkjebø og Morten Abel i Stageway, før han for et par år siden startet sitt eget managementbyrå, Playroom.

Men det er i kraft av å være hoveddommer i «Idol» han har makt og innflytelse i Musikk-Norge.

- Jeg føler ikke at jeg har makt. Men i egenskap av at jeg er med i «Idol»-juryen, er jeg med på å bestemme ting. Det er publikum som til sjuende og sist avgjør hvem som skal gå til finalen og til slutt vinne.

At Dagbladets musikkredaksjon utroper ham til den mektigste i Pop-Norge, ønsker han ikke å kommentere.

Jan Fredrik Karlsen er mannen som knuser drømmer og skaper stjerner, uten å erkjenne det - hvert fall i mediene.

- «Idol» skaper ikke talenter, vi finner dem. Jeg har aldri vært tilhenger av konstruerte programkonsepter som «Fame Factory» og Pop Stars», sier han.

I fjor, da «Idol»-feberen begynte å stige i befolkningen og platebransjen, rykket EMI-direktør Per Eirik Johansen ut og mente at det fortrengte og hindret den naturlige artistutviklingen i landet. Seinere brøt bandet Number Seven Deli med BMG, fordi de hevdet at plateselskapet ikke hadde tid til annet enn «Idol».

- «Idol» kan leve parallelt med musikkbransjen. De tar ikke oppmerksomheten bort fra andre artister, men fører bare til mer interesse, mener Jan Fredrik Karlsen.

- MAKT? JEG? - Nei, jeg er manager og «Idol»-dommer. Men som en del av «Idol»-juryen er jeg med på å bestemme hvilke artister som går videre. Men det er publikum som avgjør - ikke jeg, sier Jan Fredrik Karlsen, som ikke vil vedkjenne seg sin makt.