IKKE I PLATEBUTIKKEN: D.D.E.s nye plate blir bare å finne i butikkene til Reitan-gruppen. Mange platebutikker reagerer sterkt på at de ikke får selge plata. Foto: ANDERS GRØNNEBERG
IKKE I PLATEBUTIKKEN: D.D.E.s nye plate blir bare å finne i butikkene til Reitan-gruppen. Mange platebutikker reagerer sterkt på at de ikke får selge plata. Foto: ANDERS GRØNNEBERGVis mer

Føler seg sviktet av D.D.E.

- Latterlig å be kundene gå på Narvesen.

||| (Dagbladet.no): Når den nye plata til D.D.E. kommer ut 2. juni, finner du den ikke i platebutikkene. Bandet har inngått en eksklusiv distribusjonsavtale med Reitan-gruppen, og plata blir kun å få kjøpt på Rema 1000, Narvesen og 7-Eleven.

Det har falt flere musikkforhandlere tungt for brystet. Kjetil Karlsen, produktsjef i Playcom Musikkverket, sier til Farojournalen at han ser det nærmest som et svik at de ikke får selge den nye plata.

- Det er jo det, vi har stått last og brast med dem i 15 år. D.D.E. har blitt det de har blitt på grunn av faghandelen og den jobben grossistene har gjort, utdyper Karlsen overfor Dagbladet.

Latterlig
D.D.E.-distributøren Nordisk Film Distribusjon har begrunnet avtalen med Reitan med at de vil nå ut der folk er. Men Karlsen mener det må ligge andre motiver til grunn.

- Det er ingen tvil om at de har fått en kjempedeal med Reitan, sier Karlsen.

Han synes det er trist at kundene ikke vil finne den nye D.D.E.-plata i platebutikkene.

- Vi blir stående som litt dumme overfor dem. Å skulle fortelle dem at de må gå bort i gangen til Narvesen, blir ganske latterlig, sier han.

I intervjuet med Farojournalen antyder han at flere butikksjefer nå har lyst til å brenne D.D.E.-plater på bålet.

- Det var litt flåsete sagt. Men jeg snakket om det butikkene melder på vårt eget diskusjonsforum. De bruker mye sterkere ord der, enn det jeg har sagt til deg, sier han.

- Ingen konspirasjoner
- Hvis han har lyst til å bruke store ord, får han gjøre det. Men det er ingen andre motiver bak dette, enn at vi vil få så bred distribusjon og godt salg som mulig. Det er ingen store konspirasjoner, sier Espen Tollefsen, administrerende direktør i Nordisk Film Distribusjon, til Dagbladet.

- Hvis dere ønsker bred distribusjon, hvorfor utelater dere flere butikker?

- Reitan har 16-1800 butikker, Musikkverket har 46. Du kan jo regne på hvor det er mest fornuftig å selge platene, sier Tollefsen, som ikke vil utdype betingelsene i avtalen.

- Våre forretningsavtaler og kunder ønsker vi ikke å diskutere i media.