Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Føleriets finale da Bon Iver holdt messe for menigheten

Intense sluttminutter også på Øya.

Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix
Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix Vis mer

KONSERT: For alle som har lurt på hvilke stereotyper som fyller opp publikumsmassen på Øyafestivalen, bød programmeringen av Bon Iver på Sjøsiden parallelt med Karpe Diem på hovedscenen på en unik mulighet for festivalantropologiske studier.

Det så ut til at publikum delte seg omtrent 50/50, hvilket for så vidt gjorde det ganske trangt på Bon Iver, men som også betyr at Øya-publikummet muligens er mindre «indie» enn antatt.  

Intens finale Uansett ble Bon Iver en emosjonelt intens finaleomgang på Øya.

Musikken til Justin Vernon, en slags indiesoul på mange måter, er i hovedsak konstruert rundt kontrastene mellom bevrende, introvert føleri og kaskader av høylytt sjele- og gitarvrenging.

Både «hitlåtene» fra fjorårets «Bon Iver»-album, «Perth» og «Calgary» i særdeleshet, og de allerede forgylte høydepunktene fra debuten «For Emma, Forever Ago» ble møtt med stor hengivenhet, og levert med tilsvarende.  

Skjønt tablå I de roligste partiene smeltet Bon Iver, Øya-publikummet, Barcode-bygningene og solnedgangen sammen til et vidunderlig Oslo-tablå. For et sted, for en by, for noen folk! Selv de utskjelte betongtårnene for Bjørvika-tunellens ventilasjonssystem i horisonten til høyre for scenen ble en del av denne urbanfolkelige skjønnmalingen.  

I de insisterende klimaksjagende støypartiene, der to trommeslagere, blåserrekke og et par hardarbeidende gitarister gjorde sitt for å bygge en ganske massiv vegg av lyd, sto man samtidig og kjente på de blandede følelsene om dette var en i overkant heftig måte å sende slitne festivaldeltakere hjem på, eller om det snarere var den perfekte måten å gjøre det på: kjør over oss, hardt og lenge, med kjærlighet.  

Gratisfyrverkeri fra Karpe Justin Vernon var gjennomgående klar på det siste, for dette var også bandets avslutningskonsert på turneen, og de bød på raust med ekstranumre og en kort stund trodde man også det var et svært innstudert fyrverkeri på deres regning, de første rakettene kom on cue med at en av Bon Iver-roadiene kom ut og hjalp Vernon med å tenne en sigarett.

Karpe Diem-fyrverkeriet blendet perfekt inn i det nest siste ekstranummeret på samme måte som Operaens fyrverkeri kom midt i «The Golden Core» med Motorpsycho her om året.

Litt hverdagsmagi ved reisens slutt både for musikere og publikum kan man gjerne punktere en fantastisk festival med.

JUSTIN VERNON. Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix
JUSTIN VERNON. Foto: Anette Karlsen / NTB Scanpix Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media