- Folk blir visst aldri lei av å drepe zombier

Er det derfor vi ser så mange av dem i dataspill?

BRAAAAINS: Det flommer over av zombier i spill som «Dead Rising» (bildet). Det er ikke rart, så moro og enkelt som det er å drepe dem.
BRAAAAINS: Det flommer over av zombier i spill som «Dead Rising» (bildet). Det er ikke rart, så moro og enkelt som det er å drepe dem.Vis mer

Til å være så frastøtende som de er, liker tilsynelatende folk zombier ganske godt. Spesielt i dataspill, skal vi tro antallet zombiespill som er gitt ut gjennom årenes løp.

«Dead Rising», «Left 4 Dead», «Resident Evil», «Plants vs. Zombies», «Red Dead Redemption»-utvidelsen «Undead Nightmare» og ikke minst i den omfattende zombiemodusen i denne ukas storutgivelse «Call of Duty: Black Ops» er alle sentrerte rundt vandøde på evig jakt etter menneskekjøtt og -hjerner.

Hvorfor er det slik? Designansvarlig for nettopp «Call of Duty: Black Ops», David Vonderhaar, har et relativt ærlig svar:

- Zombier er perfekte ingredienser i dataspill. Du får drepe svært mange av dem om gangen, og ingen tar seg spesielt nær av det - de er jo allerede døde. Så enkelt er det, sa Vonderhaar til Dagbladet da vi møtte ham i forrige uke.

Spillerne kan altså boltre seg i kreative måter å drepe vandøde på, og det fullstendig uten å få dårlig samvittighet.

Nettopp derfor fungerer zombier også bra i de mange skrekk- og splatterfilmene basert på fenomenet. Her gjør det ikke noe for historieframdriften at zombier stort sett bare kan ha replikker som «gaaah»; enten slaktingen skjer med et humoristisk eller fryktinngytende tilsnitt, er det blod og gørr som er de drivende faktorene.

Det er kort, kjapt og ukomplisert, og passer derfor bedre i gladvoldformater som film og spill - framfor mer historiedrevne områder som litteratur og tv-serier.

Der finner vi på sin side vampyrene, som også har vært i vinden i det siste - bare altså ikke i dataspill.

Til tross for tv- og filmsuksesser som «True Blood» og «Twilight», er det knapt laget et eneste spill basert på vampyrer de siste åra (om du ser bort fra den evige Dracula-jakten i «Castlevania»-serien).

Dramatiske som de er, krever dagene blodsugere for mye plass på skjermen til å høre naturlig hjemme i actionspill - og det er rett og slett for vanskelig (og på sikt kjedelig) å drepe dem.

At zombier og vampyrer
på grunn av sin natur hører hjemme i forskjellige formater, er ifølge Vonderhaar helt naturlig - og slik kommer det nok til å være i lang tid framover.

- Folk blir tilsynelatende aldri lei av å drepe zombier. Det er uforpliktende, og åpner for en perfekt blanding mellom stress, vold og moro som spillere setter pris på.

Inntil noen finner en god måte å få vampyrer til å passe godt inn i actionspill, er det faktisk zombiene som først kan synes å bryte seg ut av båsen.

Sist uke hadde den tegneseriebaserte tv-serien «The Walking Dead» USA-premiere, og de ekstremt positive kritikkene tyder på at zombier også kan passe inn i tv-serieformatet. Hjernedød underholdning burde jo strengt tatt fungere på tv?

LES OGSÅ: - Zombiene kommer!

LES DAGENS FREDAG: Denne artikkelen er hentet fra dagens Dagbladet FREDAG.
LES DAGENS FREDAG: Denne artikkelen er hentet fra dagens Dagbladet FREDAG. Vis mer