BRAAAAINS: Det flommer over av zombier i spill som «Dead Rising» (bildet). Det er ikke rart, så moro og enkelt som det er å drepe dem.
BRAAAAINS: Det flommer over av zombier i spill som «Dead Rising» (bildet). Det er ikke rart, så moro og enkelt som det er å drepe dem.Vis mer

- Folk blir visst aldri lei av å drepe zombier

Er det derfor vi ser så mange av dem i dataspill?

Til å være så frastøtende som de er, liker tilsynelatende folk zombier ganske godt. Spesielt i dataspill, skal vi tro antallet zombiespill som er gitt ut gjennom årenes løp.

«Dead Rising», «Left 4 Dead», «Resident Evil», «Plants vs. Zombies», «Red Dead Redemption»-utvidelsen «Undead Nightmare» og ikke minst i den omfattende zombiemodusen i denne ukas storutgivelse «Call of Duty: Black Ops» er alle sentrerte rundt vandøde på evig jakt etter menneskekjøtt og -hjerner.

Hvorfor er det slik? Designansvarlig for nettopp «Call of Duty: Black Ops», David Vonderhaar, har et relativt ærlig svar:

- Zombier er perfekte ingredienser i dataspill. Du får drepe svært mange av dem om gangen, og ingen tar seg spesielt nær av det - de er jo allerede døde. Så enkelt er det, sa Vonderhaar til Dagbladet da vi møtte ham i forrige uke.

Spillerne kan altså boltre seg i kreative måter å drepe vandøde på, og det fullstendig uten å få dårlig samvittighet.

Nettopp derfor fungerer zombier også bra i de mange skrekk- og splatterfilmene basert på fenomenet. Her gjør det ikke noe for historieframdriften at zombier stort sett bare kan ha replikker som «gaaah»; enten slaktingen skjer med et humoristisk eller fryktinngytende tilsnitt, er det blod og gørr som er de drivende faktorene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er kort, kjapt og ukomplisert, og passer derfor bedre i gladvoldformater som film og spill - framfor mer historiedrevne områder som litteratur og tv-serier.

Der finner vi på sin side vampyrene, som også har vært i vinden i det siste - bare altså ikke i dataspill.

Til tross for tv- og filmsuksesser som «True Blood» og «Twilight», er det knapt laget et eneste spill basert på vampyrer de siste åra (om du ser bort fra den evige Dracula-jakten i «Castlevania»-serien).

Dramatiske som de er, krever dagene blodsugere for mye plass på skjermen til å høre naturlig hjemme i actionspill - og det er rett og slett for vanskelig (og på sikt kjedelig) å drepe dem.

At zombier og vampyrer
på grunn av sin natur hører hjemme i forskjellige formater, er ifølge Vonderhaar helt naturlig - og slik kommer det nok til å være i lang tid framover.

- Folk blir tilsynelatende aldri lei av å drepe zombier. Det er uforpliktende, og åpner for en perfekt blanding mellom stress, vold og moro som spillere setter pris på.

Inntil noen finner en god måte å få vampyrer til å passe godt inn i actionspill, er det faktisk zombiene som først kan synes å bryte seg ut av båsen.

Sist uke hadde den tegneseriebaserte tv-serien «The Walking Dead» USA-premiere, og de ekstremt positive kritikkene tyder på at zombier også kan passe inn i tv-serieformatet. Hjernedød underholdning burde jo strengt tatt fungere på tv?

LES OGSÅ: - Zombiene kommer!

LES DAGENS FREDAG: Denne artikkelen er hentet fra dagens Dagbladet FREDAG.
LES DAGENS FREDAG: Denne artikkelen er hentet fra dagens Dagbladet FREDAG. Vis mer