- Folk er i ferd med å våkne i USA

Bright Eyes-sjef Conor Oberst trenger ikke å skjelle ut Bush på riksdekkende tv lenger.

(Dagbladet.no): Da Dagbladet.no møtte ham i ettermiddag var artisten sprudlende pratsom etter en god natts søvn og en liten runde på Oslos barer i går kveld sammen med sine mer anonyme musikalske medhjelpere i Obersts hovedprosjekt Bright Eyes.

I kveld står den pasifistiske hærføreren på scenen foran et stappfullt Cosmopolite sammen med et fem mann stort band som denne gangen fokuserer på den, relativt sett, mer nedtonede country/folk-delen av Bright Eyes\' portefølje.

Men adjektiver som «glad» og «optimistisk» er i utgangspunktet ikke førstevalg i omtaler av den hyperaktive amerikanske singer-songwriteren.

- Ikke min beste låt

Det var på vei med ferje fra Frankrike til England at Conor Oberst plutselig hadde bygd opp nok sinne i den spinkle indierock-kroppen.

- Ordene bare kom ut. Jeg rev til meg en serviett i baren og begynte å skrive. Det var rent sinne. Låta framførte jeg allerde på konserten vi skulle ha samme kveld, jeg tror jeg leste teksten rett fra arket og hadde ikke engang lært den utenat, sier 27-åringen til Dagbladet.no.

Den svært lite subtile, gjennomsarkastiske visa «When The President Talks with God» framførte han senere også på riksdekkende amerikansk tv, med talkshow-verten Jay Lenos velsignelse:

Oberst var, for å si det slik, ikke udelt begeistret for Bush-seieren i presidentvalget i 2004.

- MER SUBTIL: Conor Oberst, Bright Eyes når han spiller i band, gledet seg oppriktig til konsert på Cosmopolite i Oslo da Dagbladet.no møtte ham på Grand Hotel tidligere i dag. Foto: HARALD S. KLUNGTVEIT
- MER SUBTIL: Conor Oberst, Bright Eyes når han spiller i band, gledet seg oppriktig til konsert på Cosmopolite i Oslo da Dagbladet.no møtte ham på Grand Hotel tidligere i dag. Foto: HARALD S. KLUNGTVEIT Vis mer

- Da jeg satt på den ferja følte jeg meg deprimert, sint, forbanna, knust - alt var forferdelig. Herregud, hva var det folk hadde gjort, fire år til med det marerittet? Jeg ville ikke føle meg sånn, jeg ville slå tilbake, på en måte, sier musikeren, som i ettertid ikke ser bare flatterende sider av det spontane raseriutbruddet.

- Vel, det var vel ikke mitt beste øyeblikk som låtskriver. Det er strengt tatt mer en slags reklamesnutt enn en sang, en veldig reaksjonær greie, ler Oberst.

Mer subtil nå

Etter monstersuksessen med den synkrone utgivelsen av de svært ulike albumene «I\'m Wide Awake, It\'s Morning» og «Digital Ash In a Digital Urn» (henholdsvis sekser og femmer på terningen i Dagbladet) for to år siden, har Bright Eyes i år bygd opp nye forventninger hos fansen med EPen «Four Winds», der tittelsporet er en up-beat countrylåt med apokalyptiske over- og undertoner:

Den fengende singelen blir også å finne på «Cassadaga», 27-åringens sjette ordinære fullengder under Bright Eyes-navnet, som slippes 9. april. Fans vil kjenne igjen 70-tallsinspirasjonen og Obersts fascinasjon for folkrock, uten at intensiteten fra de første skivene er forsvunnet.

- Hva som er forskjellig? Hmm.. jeg vet ikke, kanskje ikke så mye. Jeg skriver mye i bølger, og hvis jeg har lagd mange låter i et svært kort tidsrom blir de nok innenfor samme område musikalsk. Denne gangen spilte vi inn rundt 30 låter, og tenkte nok mer fritt enn de svært smale ideene jeg holdt meg innenfor med «Wide Awake» og «Digital», sier han til Dagbladet.no.

Hva gjelder de delvis dystre og dystopiske, dels drømmende tekstene på også den nye skiva, mener Oberst at han har blitt mer subtil med åra - milevis fra det nevnte påfunnet med Bush-hat-låta.

«Cassadaga» er for eksempel visstnok en referanse til et sært trossamfunn i Florida, og denne journalisten jobber fremdeles med en forståelig tolkning av nevnte «Four Winds».

- Før var jeg veldig opptatt av at folk skulle forstå hva jeg ville fram til i tekstene, og ble sinna om de ikke tok poengene. Nå er det nesten motsatt, hva jeg mente da jeg skrev låtene betyr mindre enn at musikken skal få gjøre sin magi. Det beste er nok at folk tolker selv, konstaterer Oberst.

Tilbake til Norge i sommer

Den tilsynelatende mildere Bright Eyes-obersten har imidlertid fortsatt piggene ute, mot blant annet destruktiv politikk og organisert religion, det er bare ikke så nødvendig å brøle i klartekst lenger.

- I 2003 og 2004 ble jeg møtt med vantro og avsky hos mange da jeg kritiserte Bush fra scenen. Nå er det nesten blitt mote, og det er jo bra, smiler artisten.

- Folk er i ferd med å våkne i USA. Blant annet skandalen rundt orkanen Kathrina åpnet nok øynene til mange også i forhold til de to krigene, og hvor galt det er å bruke så enorme ressurser på så destruktive ting. Det handler om å bli «utdannet», og når amerikanerne nå er på rett vei håper jeg også resten av verden legger merke til det.

Mens kveldens konsert har en nesten vanlig countryband-lineup, med fiolin og orgel som unntak, lover Oberst å lage mer spetakkel i Norge om bare tre måneder - med minst én konsert, på Hovefestivalen.

- I juni kommer vi tilbake, med en stooor pakke, sier han, med klar henvisning til blant annet «Digital Ash...»-konsertene ,da han hadde et kobbel på 11-12 musikere i ryggen.

- Jeg har på ingen måte forlatt ting som beats og forvridde instrumentloops, det er absolutt noe vi vil berøre igjen, sier Oberst - som ikke har tenkt å bli «moden» og satt.

- Det morsomste er å eksperimentere, samtidig som jeg ikke vil lage noe for bare å være rar.