Folk faller oppi kunstverket

15 skadet i London.

(Dagbladet.no): Så mange som 15 besøkende har på fire uker skadet seg på museet Tate Modern i London, skriver The Times.

Det ulykksalige sentrum er installasjonen Shibboleth, en sprekk i gulvet som gjennom sine 167 meter i en av museets saler, blir bredere, dypere og til slutt et regelrett hull.

I en e-post sendt alle ansatte i forkant av utstillingen, skrev Tates sikkerhetssjef Dennis Ahern ifølge The Times at risikoen tilknyttet installasjonen er «åpenbar og ganske enkel»:

Uoppmerksomme kunstkikkere kan falle og dermed risikere betydelige beinskader. Museet vurderte å legge en glassflate over hullet, men besluttet å la kunstverket stå åpent.

Utstillingen åpnet 9. oktober, men heller ikke før dette har museet klart å unngå ulykker.

Tate Modern er i fire tilfeller saksøkt for brudd på god sikkerhet, og siden februar i år åtte ulykker rapportert, hvorav én resulterte i døden.

En talsperson sier til The Times at Tate har stor erfaring med å håndtere krevende installasjoner, og de tar helse- og sikkerhetsspørsmål svært alvorlig.

Kunstneren bak Shibboleth, kolombianske Doris Salcedo, sier installasjonen symboliserer rasehat og samfunnssplittelse.

ULYKKESSPREKKEN: Doris Salcedos gulvsprekk strekker seg gjennom salens 167 meter, og har ført til besvær blant publikumsgjengerne. Salcedo har gjennom de siste fem årene jobbet stadig mer med offentlige rom i sitt kunstuttrykk. Foto: EPA/SCANPIX
ULYKKESSPREKKEN: Doris Salcedos gulvsprekk strekker seg gjennom salens 167 meter, og har ført til besvær blant publikumsgjengerne. Salcedo har gjennom de siste fem årene jobbet stadig mer med offentlige rom i sitt kunstuttrykk. Foto: EPA/SCANPIX Vis mer

- Rasismens historie går parallelt med modernitetens historie, og er dens ufortalte mørke side, skriver Salcedo.

Utstillingen står til 6. april 2008, og har gratis inngang.

NESTEN SOM RONJA OG BIRK: En ung gutt hopper over sprekken i Tate Moderns turbinsal, utformet av den kolombianske kunstneren Doris Salcedo.