Omverdenens interesser: På TrønderBilenes nettside skrives det at selskapets formål er å forvalte omverdenens interesser. Det spørs om astmatikere spesielt og Levangers befolkning generelt synes det, skriver Terje Carlsen. Foto: Privat.
Omverdenens interesser: På TrønderBilenes nettside skrives det at selskapets formål er å forvalte omverdenens interesser. Det spørs om astmatikere spesielt og Levangers befolkning generelt synes det, skriver Terje Carlsen. Foto: Privat.Vis mer

Folk fortviler over trafikkaos og svevestøv. Når skal politikerne reagere?

I Levanger spør folk seg hva som er meningen med å presse 80 tomme bybusser gjennom et allerede overbelastet sentrum av høy nasjonal verdi.

Meninger

Levanger har et unikt sentrum av stor nasjonal verdi, uttaler Riksantikvar Jørn Holme. Imens spør folk seg i Levanger hva som er meningen med å presse 80 tomme bybusser gjennom et allerede overbelastet sentrum av høy nasjonal verdi. Lungesyke fortviler.

Astmatikere, hjerte- og lungesyke, og befolkningen generelt i trehusbyen Levanger fortviler over trafikkaos og svevestøv-problematikk, i byen som Riksantikvaren omtaler som unik i sitt slag. «Korrosjon» på bygninger i Kirkegata kan også følge av at det virvles opp enorme mengder støv i trehusbyen av buss- og biltrafikken. Selv en nytilsatt byantikvar kan ikke bøte på det. Ruteproduksjonen bestemmes av Nord-Trøndelag fylkeskommune, opplyser administrerende direktør Vidar Kjesbu i TrønderBilene.

«Nå har det gått to og et halvt år, og jeg kan ikke se at det hverken har blitt utarbeidet eller gjennomført tiltak som reduserer trafikken. Sannsynligvis har den økt i denne perioden», sa Venstre-politiker Per Einar Weiseth i en uttalelse til avisa Innherred for en tid siden.

Trafikkmålinger anslår at det passerer minst 12 000 biler gjennom den lille Kirkegata bare i løpet av ett døgn. Gjennom dette kaoset presser man altså 80 bybusser per dag, med avgang og retur. Fra Levanger jernbanestasjon er det nærmere 40 avganger per dag til Magneten og Levangernesset. HINT-bussen kommer i tillegg. Med returer blir det over hundre busser med svært liten produksjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SV-politiker Gunnar Løvås foreslår nå flere busser i Levanger by. «Vi må se på andre måter å redusere trafikken på», sier han, og viser også til bedring av kollektivtrafikk.

Årsproduksjonen for ruta Levanger-Nesset var ifølge TB/NTFK statistikk i 2014 omkring 60 passasjerer om dagen fordelt på 16 ganger. Tar man utgangspunkt i 16 avganger fra jernbanestasjonen, med retur, blir det 1,9 passasjerer per tur. Det sier seg selv at mange av bussene kjører med tomme seter. 15 millioner fylkeskommunale skattekroner skal likevel brukes på bybussene i Levanger sentrum frem til ny anbudsprosess i 2019. Er det noen mening i det, Gunnar Løvås?

I Verdal har man helt erstattet tomme bybusser med bestillingstransport med taxi på en del ruter i stedet for plasskrevende busser. I Steinkjer er denne ordningen delvis innført. Men fylkesråd for samferdsel, Tor Erik Jensen (H), vil likevel ikke gjøre endringer for bybussene i Levanger, til tross for at han erkjenner at mange av bussene kjører uten passasjerer. Bussene tar stor plass i Kirkegata, og skaper kødannelser og biler på tomgang.

I Norge har det de seneste årene vært mye diskusjon rundt svevestøvproblematikken, særlig omkring støv fra piggdekk og helårsdekk med mye lateks og stor kontakt med underlaget (banebredde). Norske lungespesialister har advart mot konsekvensene av dette. De viktigste partikkeltypene i luften i byene i dag er dieseleksospartikler, partikler fra vedfyring, lateks og veistøv. Grove partikler fra asfaltstøv har andre egenskaper enn de svært små partiklene i dieseleksos. Medlemmer som var på Levanger LHLs lagsmøte tirsdag 5. mai 2015 tok opp dette. En av dem sa: «Har KOLS og har mye plager med pusten. Går ikke på byen når trafikken er på det meste. Har mye problemer på grunn av alt svevestøvet.»

Lateks og andre partikler i svevestøv fra dekkene kan føre til alvorlige allergiske reaksjoner for sårbare individer. Bussene har svært brede og store dekk med banebredde, omtrent en kvadratmeter baneflate, og virvler derfor opp store mengder veistøv. En buss eller trailer kan ha fire til ti dekk. Tar man utgangspunkt i lavalternativet til de to bybussene alene, blir det minimum åtte kvadratmeter ganger kjørelengde.

For Kirkegata alene, om man regner den er 1000 meter lang, blir det da minimum åtte mål dekk for bybussene per avgang som slites ned og gir lateksstøv og veistøv i bylufta. Tar man utgangspunkt i antall avganger med returen, blir det snakk om minst 600 mål med lateksdekk (ukorrigert for omkrets dekk) som legges igjen i bygatene i Riksantikvar Jørn Holmes øyensten, Trehusbyen Levanger. Det er det lave anslaget. Så kommer dekkstøv og lateks fra personbiler og trailere i tillegg.

Ingen av avtalepartene, verken fylkesråd Tor Erik Jensen eller adm. dir. i TrønderBilene, Vidar Kjesbu, kan eller vil opplyse om hvor mye lateks og andre partikler som bybussene i Levanger bidrar med i løpet av ett år. Dekkindustiren er som tobakksindustrien når det gjelder sammensetning av produktene sine, og det er mye penger involvert. Fylkeskommunene har heller ingen rapporteringsplikt etter nåværende regelverk i sin avtale med transportøren.

Transportøren er miljøsertifisert etter ISO 14001, og vi har forespurt om opplysninger omkring hva dekkene inneholder. «Forventer et svar i begynnelsen av neste uke», fortalte Tor Erik Jensen. Etter en uke har imidlertid undertegnede ikke fått svar på forespørselen om dekkene. «Øvrige spørsmål er knyttet til forhold som vi på generelt grunnlag ikke går ut med», sier Kjesbu i en epost.

Avtalen mellom Nord-Trøndelag fylkeskommune og Trønderbilene går ut i løpet av 2015. Men Nord-Trøndelag fylkeskommune kunngjorde i fjor for EFTA at de ønsker å forlenge avtalen med TB fram til de har gjennomført anbud på kollektivtrafikken i fylket med planlagt oppstart i 2018 og 2019. Det blir da snakk om en kostnad på i underkant av en milliard kroner for et kollektivtilbud med buss i NT, som altså i byene Levanger, Verdal og Steinkjer savner passasjergrunnlag.

I fylkets økonomiplan er budsjettet til samferdselsformål foreslått gradvis redusert, slik at det er om lag fire prosent mindre i 2018. På TrønderBilenes nettside skrives det at selskapets formål er å forvalte omverdenens interesser. Det spørs om astmatikere spesielt og Levangers befolkning generelt synes det. Når skal ansvarlige politikere reagere?