- Folk spør om disko NÅ?

Metro Area har spilt disko siden du var en neve stor.

(Dagbladet.no): - Jeg pleier å spille en blanding av alle Metro Areas inspirasjonskilder, litt av vår egen musikk, et par gamle diskoplater og sjeldne importskiver. Men i det siste har jeg vært mest opptatt av det gamle. Jeg har merket at folk har blitt mer vant til å høre disko nå enn før. De kommer og spør om jeg ikke kan spille litt, men jeg har ALLTID spilt disko, forteller Darshan Jesrani.

Han er den ene halvparten av house-duoen Metro Area og tar på lørdag med seg DJ-settet sitt til Blå i Oslo.

Men selv om duoen på plate er kjent for sin flytende og skjelettaktige elektroniske lybilder, sier Darshan at klubbkveldene har litt mer juice. Og disko.

Han har vært opptatt av disko siden han lå under dyna og smuglyttet til midnattsendingene til KISS FM som barn. Han var spesielt fan av dj-en Shep Pettibone.

Men der Pettibone skulle gå hen og tjene seg rik på å produsere Madonna, møtte Darshan DJ/produsenten Morgan Geist, og de to begynte et samarbeid som skulle ende i Metro Area.

Geist var en av ti produsenter på Erlend Øyes «Unrest» som ble sluppet i 2003. Darshan husker en rødhåret raring som hang rundt i studio. Grunnen til at oppfølgeralbumet til Metro Area har tatt så lang tid, er for øvrig studiosituasjonen.

- Morgan har nettopp måttet flytte ut av studioet sitt, samtidig som jeg er i ferd med å bygge mitt eget. Med en gang vi har fått saker og ting på plass vil vi begynne å jobbe med albumet, sier Darshan.

Han tror de kommer til å gjøre som forrige gang, samle sammen de siste 12\'-utgivelsene og plusse på noen nye spor.

Darshan Jesrani og Morgan Geist utgjør Metro Area.
Darshan Jesrani og Morgan Geist utgjør Metro Area. Vis mer

- Forrige gang var lydbildet kanskje litt naivistisk, håpefullt. Når man ser tilbake kan man kanskje snakke om en egen 2002-sound. Senere har klubbmusikken blitt mye mørkere, mener Darshan.

Om et blir mørkt eller naivistisk på Blå er han ikke helt sikker på ennå.

- Det er en kunst å være dj. Det er aldri slik at man bare kan ta med seg et par hitplater og tro at man kan spille de samme hver gang. Dette handler om psykologi, man må studere publikum, se hva de liker, føle hva slags rytmer de foretrekker. Plutselig kan man sette på en plate som slår skikkelig an, og da skjønner man hvilken retning resten av settet skal ta, sier Darshan Jesrani i Metro Area.