ØNSKER SERIØS DEBATT:  Jeg skulle ønske vi kunne ha en seriøs debatt på politikernivå om de utfordringene som rammer de svakeste av oss, skriver sokneprest John Sylte. Foto: Morten Holm / Scanpix
ØNSKER SERIØS DEBATT: Jeg skulle ønske vi kunne ha en seriøs debatt på politikernivå om de utfordringene som rammer de svakeste av oss, skriver sokneprest John Sylte. Foto: Morten Holm / ScanpixVis mer

Folkeskikk går begge veier

Nav-ansatte skal ikke trakasseres. Det er systemet det er noe galt med, ikke dem.

Siden jeg skrev artikkelen «Nav og folkeskikken» i Dagbladet har det kokt rundt meg. Veldig mange engasjerte mennesker. Jeg setter pris på svaret fra direktøren for tjenester i Nav, Bjørn Gudbjørgsrud, i Dagbladet onsdag 3. oktober. Men først; i artikkelen min prøvde jeg å påpeke at det ikke er de ansatte jeg langer ut mot, men systemet. På avisenes nettsider blir det skrevet mye i kommentarfeltene. Mye saklig, men også ting som helt klart rammer de ansatte i Nav. Noen av dem har blitt trakassert og truet; i kommentarfeltene, på jobb og privat. Slik skal det ikke være. Om man fremviser en slik oppførsel på et Nav-kontor så forstår jeg at man ikke møter særlig stor velvilje. Folkeskikk går begge veier.

Jeg blir heller ikke imponert over aggressive meninger signert med pseudonym. Man burde ha mot nok til å stå for det man skriver, eller la være å skrive det. Trakasseringen kveler den viktige debatten. Har dere noen som helst respekt for det jeg har skrevet, så skal dere behandle de ansatte i Nav skikkelig. De aller fleste gjør en god jobb, og mottar lite ros. Alt ved Nav er ikke negativt. Det er litt dumt å måtte påpeke slikt.

Jeg skulle ønske vi kunne ha en seriøs debatt på politikernivå om de utfordringene som rammer de svakeste av oss; skjemavelder, tungrodde løsninger, kalde standardbesvarelser og paragrafhenvisninger. Jeg håper at «Klarspråk-prosjektet» Gudbjørgsrud viser til tar tak i de to sistnevnte. Et godt initiativ. Menneskene jeg løfter frem har ikke overskudd til å fylle ut noe som helst. De møter veggen og blir stille. De orker ikke å klage, eller besvare spørreundersøkelser. Så mens Gudbjørgsrud viser til undersøkelser hvor åtte av ti er fornøyd, frykter jeg mørketallene. Samtidig er det jo veldig bra at mange er fornøyde.

Gudbjørgsrud skriver: «vi ønsker at de som er misfornøyd sender oss en klage, enten via våre nettsider nav.no eller ved å sende et brev». Det er vel der mye av problemet ligger; det er enkelt å være frisk og rask og henvise til skjemaer. Men når du sitter ved en sykeseng til et menneske du ikke orker tanken på å miste, om du nettopp har mistet noen, eller når du selv er alvolig syk - da er det ikke så lett. Da blir skjemaveldet kvelende. Det er ofte slike mennesker jeg møter som prest. Når de opplever at utbetalinger stopper opp i en slik situasjon, fordi de har gjort en feil - da tolker jeg det som respektløs oppførsel. Kanskje ikke fra den enkelte ansatte, men fra et system.

John Sylte, sokneprest.
John Sylte, sokneprest. Vis mer

Jeg forstår at det jeg skriver er ubehagelig for dem som daglig går på jobb for å gjøre sitt beste for å hjelpe. De fortjener mye ros. Samtidig står jeg for det jeg har skrevet. Av og til må man bruke rambukk for å bli hørt.

Følg oss på Twitter