Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Folkets festival

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ØYAFESTIVALEN HAR

i løpet av de siste fire åra vokst seg fra å være en liten undergrunnsfestival med lokale Oslo-band, til å bli en anselig rockefestival av internasjonal kaliber. Med 10000 solgte billetter per dag og strålende sol, kan man trygt si at alt lå til rette for at årets festival skulle bli en suksess. De fleste barnesykdommene hadde festivalen også ristet av seg. Både mat-, sanitær- og sikkerhetsforhold var av beste klasse. Skal man være litt pirkete, så kan kanskje festivalledelsen neste år tenke på å gjøre noe med køproblemet ved hver endt festivaldag. Det er forståelig at man må stå i kø for å komme inn, det er til og med forståelig at det blir lange køer under festivalen, men det må da være mulig å slippe å stå en time i kø for å komme seg ut! Uansett, dette er jo bare småplukk. Alt i alt har årets Øyafestival vært en svært vellykket affære.

DER QUART-FESTIVALEN

er gjennomsyret av bransjefolk, VIP-områder og hotte trender, kjører Øyafestivalen en demokratisk og folkelig linje. Det finnes ingen «hemmelige» avdelinger for «viktige» mennesker, og alle festivalhøydepunktene skjer på fellesområdene. Ved å sette publikum i fokus istedenfor bransjefolket, har Øyafestivalen sørget for at mange flere enn de tradisjonelle festivalgjengerne har følt sin besøkelsestid i Middelalderparken denne helga. For det er tydelig at ikke bare musikken fungerer som trekkplaster. Følelsen av å være på festival er nok minst like viktig for mange av de 10000 publikummerne som har tatt turen hit.

ØYAFESTIVALEN ER I FERD

med å bli Norges viktigste rockefestival. Der Quart-festivalen er blitt en langweekend forbeholdt de rike og vellykte, og der Norwegian Wood fortsatt er preget av å være en «voksenfestival», har Øyafestivalen klart å nå ut til de store massene. Barnevogner, bestemødre og by-originaler er ingen kuriositet her. Alle er like velkomne! Neste år skal Øyafestivalen utvide til fire dager, og de har allerede booket sin første internasjonale tungvekter, Monster Magnets. La oss bare håpe at de i denne vokseprosessen fortsatt husker hvem de lager festival for, nemlig folket!