Folkevandringen inn i mediene

Hele 38 prosent av Norges befolkning fra 9 år og oppover har deltatt på TV minst én gang. Vi står overfor en allmenngjøring av mediedeltakelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SÅKALT «VANLIGE FOLK» er blitt mer synlige i mediene. Dermed svekkes det etablerte skillet mellom de synlige få og de usynlige mange i samfunnet. Når disse to møtes, er det særlig samfunnets eliter som blir utfordret.

Det er liten tvil om at medieindustrien satser for fullt på «vanlige folk», altså på deltakelse fra de som ikke opptrer i mediene ut fra noen profesjonell kompetanse. TV-kanalene har hatt høstlansering og er nå i gang med høstens programsatsninger. Det er raskt gjort å konstatere at bølgen av reality-programmer fortsetter: TV2s «Alt for Rognan» gir for eksempel revyamatører en sjanse til å komme på skjermen. Vanlige folk inviteres til å få tekstmeldinger vist på skjermen i «Redaksjon 21», og til å stemme med telefonen på «Standpunkt». På kanalenes nettsider averteres det tallrike muligheter til å melde seg på for å være publikum på sendingene. I NRKs talentkonkurranse «Kjempesjansen» er det nytt av sesongen at publikum skal være med og bestemme hvem som presenteres i programmet.

TENDENSEN MOT STØRRE mediedeltakelse er omdiskutert. Men hvor omfattende er egentlig vanlige folks muligheter for deltakelse i mediene, og hvem er det som faktisk deltar? Saken har blitt undersøkt av forskergruppa Participation and Play ved Universitetet i Oslo, med midler fra Norges Forskningsråds KIM-program.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer