Folkrock-perle

Finslipt og delikat miks av folkemusikk, rock og pop.

CD: Det er seks år siden folkrockgruppa fra Lom slapp forrige plate, produsert av Åge Aleksandersen. De kaster seg altså ikke på en trend, men etter suksessen til Gåte og Odd Nordstoga er det forhåpentligvis også god plass til Lomsk - et sted imellom disse to.

Denne gang produserer låtsnekker, gitarist og vokalist Lars Bakke selv, og han takker for tilliten med et gjennomarbeidet, spennende og lydmessig delikat konseptalbum. Å nytolke «Peer Gynt», på nynorsk, kan virke både dristig og ambisiøst - kanskje til og med pompøst. Det er andre som har prøvd seg, f.eks. strandet forsøket til Roger McGuinn og Jacques Levy på å lage en countryrockopera basert på «Peer Gynt» i 1969! En av låtene samarbeidet avstedkom, «Chesnut Mare», ble i stedet et nøkkelspor på Byrds-plata «Untitled».

Men Lomsk fikk det til. Bakke har laget 12 utmerkete enkeltlåter, men albumet fungerer aller best når det høres under ett. «Bukkerittet» har alle rockoperaens elementer, og det som imponerer mest er den konseptuelle helheten.

Bakke har tidligere tatt for seg lokale sagn, her tar han skrittet fullt ut og forteller historien om figuren Henrik Ibsen skapte etter en tur oppover Gudbrandsdalen - trolig basert på en skrønemaker fra Fron. Bakke har også skrøna litt, og er forberedt på at han kan få høre det fra «lærde» fordi han har tukla med Ibsen. Men han har vært fascinert av «Peer Gynt» siden han som seksåring fikk høre om figuren av sin mor og seinere sleit seg opp Besseggen, eller Gjendeeggen som Ibsen kaller fjelltoppen.

Lomsk er nå utvidet med Reidar Svare, en fin tilvekst på keyboard, fløyte og sang. Bandet utmerker seg ellers med fine instrumentalister (bl.a. to felespillere), Bakkes utsøkt behagelige og kontrollerte stemme og dessuten koret Gjelingljomen.

Gratulerer!Det tok 22 år å komme dit, men Lomsk bør med dette albumet ta et stort bukkeritt inn i norsk

musikks elitedivisjon.