Følsom debutant

CANNES (Dagbladet): - For en 50-åring er det uvanlig å få gjøre noe helt nytt, sier forfatteren Paul Auster. Han har for første gang regissert en film. Ikke at det ser ut til å ha vippet ham av pinnen.

«Lulu på broen» har norsk premiere 14. august. Det er en rar, liten kjærlighetshistorie Auster selvfølgelig også har skrevet. Da filmen ble vist i Cannes, fikk den blandet mottakelse. Den vil nok i alle fall ha større sjanser på europeiske kinoer enn i USA, hvor den så langt ikke engang har distribusjon.

Auster er en pen, vellykket og profesjonelt hyggelig mann, vel vant med intervjuer og for så vidt også med film etter manusene til «Smoke» og «Blue in the Face» - begge med Harvey Keitel. Harvey stiller opp i «Lulu», også, sammen med Mira Sorvino og Willem Dafoe.

- Historien ramlet ned i hodet mitt. For meg var den umiddelbart en film og ikke en roman, men det gikk to år før jeg skrev den ned, sier Auster, som ble dyttet i gang med manusarbeidet av regissør Wim Wenders.

Drømmeaktig

I «Lulu» møter vi saksofonisten Izzy (Keitel). Han blir skutt, må bygge seg et nytt liv og kommer i kontakt med Celia (Sorvino) via en mystisk stein, som lyser i mørket.

- Han må forandre seg. Hva vi gjør med den tida vi har på jorda er viktig. For meg handler denne historien mye om dette, at man hver dag må arbeide for å leve sitt liv best mulig - med anstendighet og mot. Du kan se filmen som et eventyr eller en litt åpen fortelling. Den har en drømmeliknende logikk i seg, synes jeg. Men noen klør seg i hodet og lurer på hva den egentlig dreier seg om, sier Paul Auster.

Forfatteren byr på død, dramatikk og ikke minst mystikk i filmen sin. Det er så man lurer på om han har religiøse motiver, eller om Auster tror skjebnen styrer oss.

Jazzelsker

- Jeg tror ikke på skjebnen. Vi ville i så fall bare vært nikkedokker i gudenes hender. Jeg tror vi skaper oss selv hver dag. Og jeg ser ikke Celia-skikkelsen som en madonna, heller, selv om hun er idealkvinnen for Izzy.

Siden Auster beundrer jazzmusikere, har han brukt slike i filmen, og fordi Lou Reed er som et lykketroll for ham, dukker artisten opp et lite øyeblikk. Han beskriver filmprosessen som krevende og utfordrende, et samspill mellom ulike personer som alle stilte opp for hverandre. Å skrive filmmanus er noe ganske annet enn å skrive romaner, og heldigvis har han ikke sluttet med bøker.

- Jeg holder på med en roman om en tenkende hund. Den skal gjøres ferdig nå, men den er altfor lang.

REGIDEBUTANT: Forfatteren Paul Auster (t.h.)debuterer som regissør med filmen "Lulu på broen" -norsk prmiere 14. august. William Dafoe og Mira Sorvino deltok i Cannes, der filmen ble vist.