- TRUET: Filosof og forfatter Cornelius Jakhelln (33) følte seg truet i nabolaget der han bodde i Paris, og et voldsomt raseri blusset opp. Nå har han skrevet det han kaller en selvbiosofi. Jakhellns ønske med boka er at den hvite manns raseri skal bli gjenstand for diskusjon. Foto: Lars Eivind Bones
- TRUET: Filosof og forfatter Cornelius Jakhelln (33) følte seg truet i nabolaget der han bodde i Paris, og et voldsomt raseri blusset opp. Nå har han skrevet det han kaller en selvbiosofi. Jakhellns ønske med boka er at den hvite manns raseri skal bli gjenstand for diskusjon. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

- Følte meg truet som hvit mann

Nå har forfatter Cornelius Jakhelln (33) skrevet bok hvor han tar et oppgjør med det han kaller sin radikaliseringsprosess.

Les anmeldelsen av «Raseri» her.

(Dagbladet): Iført tweedbukse, mørk skjorte, rutete bukseseler og tversoversløyfe sitter Cornelius Jakhelln (33) med boka «Raseri. En hvitings forsøk på en selvbiosofi» mellom hendene. Omslaget har et maleri av ham i noe som likner en naziuniform.

- Mine gode venn Erik Priholt tok et bilde av meg, som mitt alter ego Sturmgeist. Det ble tatt ti minutter etter jeg fikk vite at min mor var død. Siden malte han meg hvor jeg tar ut mitt eget øye, for å vende det mot meg selv og spille fiolin på synsnerven. Det ble rett og slett en fulltreffer i forhold til bokas innhold, sier Jakhelln.

- Utrygg 33-åringen er for tida aktuell med to bøker på to forlag. Forfatteren benevner «Raseri» som en fotnote til diktsamlingen «Kosmos. Dikt frå den norrøne diaspora».

Jakhelln fikk stor oppmerksomhet i sommer da han skrev et lengre innlegg i Morgenbladet etter 22. juli, hvor han fortalte om sin egen radikaliseringsprosess fra 2002 til 2006. Den handlet om hvordan han kjente seg igjen i noe av raseriet til Anders Behring Breivik og sa at han tok raseriet hans på alvor.

For forfatteren kom raseriet sigende da han studerte filosofi ved Sorbonne universitetet i Frankrike.

-  Som blond mann følte jeg meg utrygg i nabolaget. Jeg ble ikke forfulgt, men fikk mange hatefulle blikk. Jeg har følt rasisme. Jeg følte meg truet som hvit mann, og fikk en slags paranoia av det. Jeg så en kompromissløs selvhevdelse jeg syns var skremmende, samtidig som jeg beundret den. Det fikk meg til å utforske min germanske kultur, sier Jakhelln, som siden flyttet til Berlin.

- Ubehagelig I 2007 skjøt og drepe Eric Auvinen åtte medelever på Jokela ungdomsskole i Finland, før han skjøt seg selv. Jakhelln fikk stor oppmerksomhet da det viste seg at Auvinen var fan av Jakhellns band Sturmgeist, og i tillegg brukte navnet «Sturmgeist89» på Internett.

Samme år startet forfatteren på boka «Raseri».

- Sturmgeist var germanisme med glimt i øyet. Plutselig var det en fyr som hadde likt bandet mitt, som skjøt uskyldige mennesker. Sturmgeist ble kapret, plutselig var det noe mer enn bare et band. Derfor måtte jeg skrive, det ble en slags selvransakelsesprosjekt, sier Jakhelln og fortsetter:

- Hendelsen i Finland gjorde at livet mitt fikk en mørkere undertone. Det er mer ubehagelig å være Sturmgeist nå, sier han, uten å ville si noe om hvorfor han tiltrekkes av det germanske, utover at «det er en stor historie som ennå ikke er fortalt».

STURMGEIST: Cornelius Jakhelln som sitt alter ego Sturmgeist i New York 2004. Jakhelln fikk mye oppmerksomhet da det ble kjent at Eric Auvinen, som sto bak skolemassakren i Jokela i Finland, var fan av Jakhellns musikk og brukte navnet «Sturmgeist89» på Internett. Foto: Peter Beste/Fra boka
STURMGEIST: Cornelius Jakhelln som sitt alter ego Sturmgeist i New York 2004. Jakhelln fikk mye oppmerksomhet da det ble kjent at Eric Auvinen, som sto bak skolemassakren i Jokela i Finland, var fan av Jakhellns musikk og brukte navnet «Sturmgeist89» på Internett. Foto: Peter Beste/Fra boka Vis mer

Den nærmere fire hundre sider lange filosofiske selvbiografien er inndelt i paragrafer og har en rekke fotnoter. Jakhellns ønske med boka er at raseriet den hvite mannen bærer skal bli gjenstand for diskusjon. Han mener at tanker, til tross for ekstremt innhold, aldri er farlig.

- Raseriet blir først farlig når det ikke får utløp, det er hva jeg tror. For meg har kunsten vært en måte å kanalisere raseriet på. Gjennom menneskehjernen raser det hele tida absurde tanker - fredelige mennesker kan ha voldelige drømmer og tanker. Hvis tankene nedfelles i et manifest og markedsføres med et massemord, er det likevel idiotisk å si at de ikke er farlige, sier Jakhelln og fortsetter:

- Men hadde jeg skrevet mye av det samme som Breivik i en kronikk, hadde ikke folk kalt det farlig i samme grad. Sammenhengen må tas i betraktning når man skal vurdere om en tanke er farlig.

«Nazi Jihad» «Raseri» begynner med at Jakhelln går inn i hodet til den finske gutten Auvinen.

Der andre blir redde, mener Jakhelln at han kan si noe om det ekstreme raseriet.

- Jeg har jobbet med disse tankene så lenge, i en mildere form, derfor er jeg litt vaksinert, sier han.

Forfatteren forteller at arbeidet med boka har forandret ham, og at han nå er klar til å gå videre. Han jobber med romanen «Nazi Jihad», som handler om unggutten Erik Daland. Ideen fikk han også etter Jokela-massakren, og Jakhelln har arbeidet parallelt med de to manusene.

- Jeg tror det er et større behov for en slik bok nå, men jeg må ta meg i nakken. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg har vært redd karakteren min når jeg har skrevet «Nazi Jihad». Jeg må gå inn i hans psyke og bli der, sier Jakhelln.

- Kunne du blitt massemorder?

I BERLIN:  Jakhelln er kjent for hyppige stil bytter, og forteller at han liker å kommunisere med klær. Her er Sturmgeist i Berlin i år, hvor han bor, iført uniform. Foto: Ingrid Pop/Fra boka
I BERLIN: Jakhelln er kjent for hyppige stil bytter, og forteller at han liker å kommunisere med klær. Her er Sturmgeist i Berlin i år, hvor han bor, iført uniform. Foto: Ingrid Pop/Fra boka Vis mer

- Nei, jeg har en god oppdragelse, en god utdannelse og uhindret tilgang til kunst. Jeg tror hvem som helst kan føle et raseri. På en raseriskala kan en syk mann som vil Breivik representere et maksimum, mens jeg heller ville plassere mer mot midten, sier forfatteren.

I TEL AVIV:  Avi Pitchon og Sturmgeist (Cornelius Jakhelln) feirer på Dizengoff street i Tel Aviv i 2011. Foto: Fra boka
I TEL AVIV: Avi Pitchon og Sturmgeist (Cornelius Jakhelln) feirer på Dizengoff street i Tel Aviv i 2011. Foto: Fra boka Vis mer