Stimuleringsordningen:

- Følte oss ført bak lyset

Fredag presenterte kulturministeren endringer i statsbudsjettet. Nå er kulturarbeidere skuffet for at de ikke får støtte fra stimuleringsordningen likevel.

FÅR KRITIKK: Kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja presenterte Kulturdepartementet sitt forslag til endringer av statsbudsjettet på fredag. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Vi følte oss ført bak lyset av Abid Raja. Vår framtid er nå veldig usikker, sier produsent i Scenekvelder, Karianne Jæger, til Dagbladet.

Forventningene til sceneproduksjonsfirmaet Scenekvelder var skyhøye i forkant av kulturminister Abid Rajas (V) pressekonferanse fredag.

Selskapet har siden august, på oppfordring fra kulturministeren, stablet på plass forestillinger på Folketeater i Oslo denne høsten. Stimuleringsordningen skulle sørge for at de kunne gjøre dette, selv under coronapandemiens begrensninger.

Et av premissene for å få støtte er at man gjennomfører arrangementene, så skal staten ta utgiftene pandemien medfører. Men så kom de nye, lokale smitteverntiltakene i Oslo og Bergen, og en nedstengingen av publikumsbasert kultur i hovedstaden.

Folketeateret og scenekvelder var tvunget til å avlyse. Håpet var at de ville få støtten de hadde søkt om, siden de tross alt hadde stimulert til aktivitet og planlagt for forestillinger de neste månedene. Slik ble det ikke.

Her er de nye tiltakene fra fredag:

  • Stimuleringsordningen består.
  • 6 millioner blir gitt til Kulturrådet for saksbehandling av søknader.
  • Rammen på støtteordninger for perioden 1. september til 1. januar øker fra 900 millioner til 1,1 milliard.
  • Endrer fristen i kompensasjonsordningen, som sa at arrangementer måtte vært planlagt før 1. august, til 15. november. Dette betyr at arrangører i Oslo og Bergen vil bli inkludert i kompensasjonsordningen hvis de har måttet avlyse den siste tiden på grunn av strenge coronatiltak.
  • Musikk- og scenekunstinstitusjoner med mer en 60 prosent statlig støtte vil få 60 millioner til rådighet i november og desember. Dette gjelder byer som Oslo og Bergen med ekstraordinære smitteverntiltak.

- Ganske overrasket

På fredag endret regjeringen fristen i kompensasjonsordninger for å inkludere flere. Arrangement som søker støtte kan nå være planlagt før 5. november istedenfor 1. august. Samtidig har kompensasjonsordningen nå blitt trappet ned, og dekker bare 50 prosent av tapte billettinntekter.

For selskap som Scenekvelder må de nå trekke sin søknad om støtte fra stimuleringsordningen, og har blitt skjøvet over på kompensasjonsordningen. Jæger sier at 50 prosent av tapte billettinntekter ikke er nok for utgiftene de har hatt med å planlegge forestillinger i november.

- Vi har ventet siden august, og nå må vi smøre oss med tålmodighet atter en gang. Vi hadde jo sett for oss å få penger i november. Framtida vår på Folketeateret er veldig usikker, og vi er ganske overrasket over at vi står i denne situasjonen, sier hun.

Scenekvelder produserer blant annet «Chess» og «Reisen til Julestjernen».

Skal få hjelp

Det er støtte for forestillinger i november Scenekvelder nå ikke får støtte for. Søknaden må trekkes, og en ny må leveres for å få kompensasjon.

Kulturministeren sier til Dagbladet at, i tillegg til å dekke 50 prosent av tapte billettinntekter, vil regjering tar regningen for merkostnadene knyttet til en eventuell avlysning som følge av lokale eller nasjonale smitteverntiltak.

- Foretak som opplever stort omsetningsfall i perioden september 2020 til februar 2021 vil også kunne søke den nye kompensasjonsordningen under Næringsdepartementet, sier Abid Raja.

KRITISK: Aslak Dørum, som er bassist i bandet DumDum boys, er kristisk til kulturminister Abid Rajas håndtering av krisen som har rammet norsk kultur. Video: Christian Roth Christensen Vis mer

Forskriften for hvordan dette vil fungere i praksis er foreløpig ikke vedtatt. Karianne Jæger er glad for at det ser ut som de får mer hjelp enn det de hadde fryktet, men vil ikke håpe på for mye.

- Vi aner ikke hvordan dette kommer til å se ut ennå. Det er supert om de klarer å inkludere oss som har stimulert i kompensasjonsordningen på en god og rettferdig måte, men vi er ganske oppgitt. Pengene har rent ut av kontoen siden august, og vi står i en likviditetsskvis. Om vi hadde visst at dette ble konsekvensen av lokale nedstengelser ville vi tenkt oss om to ganger før vi gikk i gang, sier Jæger.

- Skandaløst dårlig håndverk

Kulturpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Anette Trettebergstuen, er svært kritisk til kulturministerens håndtering av bransjen under pandemien. Hun sier det ikke hjelper at selskaper som Scenekvelder blir flyttet over til kompensasjonsordningen.

- At de kan få penger av kompensasjonsordningen for avlyste arrangementer hjelper ikke, for det er mye mindre å hente der enn de tok for gitt at de skulle få av stimuleringsordningen. Dette er rett og slett dårlig lederskap. Kultursektoren er ført bak lyset av en statsråd som nå stikker fra ansvaret når kulturbransjen bare har gjort som han sa, sier hun.

Trettebergstuen mener alle de liggende søknadene om stimulering, hos dem som har brukt ressurser på å planlegge aktivitet som nå ikke er mulig, må innvilges.

- Om ikke, så har Rajas iver kosta kulturbransjen mer enn coronaen i utgangspunktet hadde fra før. Dette er skandaløst dårlig politisk håndverk. Her har Raja oppfordret kulturlivet til å lage forestillinger, lansert stimuleringsordningen nettopp for at de skal få det til økonomisk, samtidig som vi alle har visst at spøkelset om lokale og nasjonale nedstengninger har hengt over oss, sier hun.

- Robot i kritikkmodus

Kulturminister Abid Raja sier om kritikken fra Anette Trettebergstuen at hun framstår mer og mer som «en robot i kritikkmodus, på autopilot».

- At Trettebergstuen kommer med kritikk for kritikkens skyld var ikke overraskende sist, og er heller ikke særlig originalt nå. Fakta er at de norske ordningene er i særklasse internasjonalt, og det viser at denne regjeringen er opptatt av å ha et Kunst- og kulturliv i verdensklasse både under og etter denne pandemien. Jeg registrerer at både CREO, Virke og Norske konsertarrangører, blant annet, anerkjenner våre grep og justeringer, sier Raja til Dagbladet.

Han mener at det ikke er nødvendig å endre kompensasjonsordningen.

- Det vi har gjort, som betyr ekstremt mye for sektoren, er å endre fristen for når arrangementet har måttet vært planlagt fra 1. august til 5. november, økt den totale rammen med flere hundre millioner gjennom å omfordele midler, i tillegg til å øke tilskuddet til Kulturrådet slik at deres saksbehandlingskapasitet kan styrkes betydelig, sier Raja.

Regjeringen ga 6 millioner til Kulturrådet for saksbehandling av søknader, i tillegg til å øke rammen på støtteordninger for perioden 1. september til 1. januar øker fra 900 millioner til 1,1 milliard.

HOLDER STENGT: Oslo kommune har innført strenge tiltak i november, og det vil trolig være strengt helt til jul. Video: NTB Vis mer

- Oslo og Bergen er ikke de eneste byene

- Hvorfor ikke bare kompensere kultursektoren fram til en vaksine er på plass, istedenfor å stimulere til aktivitet under en pandemi?

- Det har vært riktig å innføre strenge tiltak, som i Oslo og i Bergen, men det er ikke de eneste byene i landet vårt. Ideen om rett og slett å forby kultur fram til en vaksine er på plass, høres særs dårlig ut. Både overfor bransjen, og for oss som kulturkonsumenter. I tillegg er også kulturbransjen enig med oss i at stimuleringsordningen er rett ordning, sier Raja.

- Det å stimulere til aktivitet er det riktige å gjøre for å holde økonomien i kultursektoren i gang. I tillegg skaper våre eminente kunstnere fantastiske opplevelser for oss, og jeg mener at det å ha en ordning som gjør det mulig å gjennomføre Kunst- og kulturarrangementer, også i en vanskelig tid, faktisk er av stor samfunnsmessig betydning, fortsetter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer