Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Fonda - ingen «Easy Rider»

CANNES (Dagbladet): - Kanskje er noen her så gamle at de husker at dette var en anti-festival? sier skuespilleren Peter Fonda til Dagbladet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ti år etter at Steven Soderbergh vant gullpalmen i Cannes for «Sex, Lies & Videotapes» er han tilbake med en thriller og to 60-tallsikoner i bagasjen: Terence Stamp og Peter Fonda. Fonda har sitt eget jubileum. Det er 30 år siden han sto i spissen for anti-festivalen på Croisetten. Fonda blir alltid blir minnet på sin innsats i «Easy Rider» fra 1969, sin berømte far, sin berømte søster, datteren Bridget og sin relativt omtumlet fortid.

I fjor kom han for alvor til syne igjen selv, med Oscar-nominasjon for glimrende «Ulees gull».

- I snitt har jeg laget 1,3 filmer i året siden 1962. Noen dårlige og noen ikke så dårlige. Så jeg har hatt til salt i maten. Dessuten er jeg stolt av familien min. Den har ikke hatt noen innvirkning på arbeidet mitt, forteller Fonda. Men han sier også:

Opprørsk

- Jeg har vært både en del av og utenfor Hollywood-systemet. Å bli en skuespiller for Disney, slik agentene mine ville, lå aldri for meg. Men dette at jeg skulle være så opprørsk, det er ikke helt riktig.

- Ryktet spredde seg i Hollywood om at jeg ville styrte systemet, en utrolig egoistisk idé. Regjeringen, ja, men Hollywood? Og selvfølgelig, min far kastet en monumental skygge over livet en stund. Etter «Easy Rider» laget jeg en riktig langsom western, siden har jeg tatt tingene som de kom.

- Dessuten, sier han, arbeidet jeg med uavhengig film i USA den gangen den virkelig var uavhengig. Nå kalles de uavhengige «boutiques» - underbruk av store distributører.

Tilbake til 60-tallet

Soderberghs «The Limey» er en thriller om en engelskmann (Stamp) som kommer ut av fengsel og drar til Los Angeles for å hevne sin døde datter. Han havner i klinsj med en bråte skurker og datterens ekskjæreste, spilt av Fonda. Filmen har 60-tallspreg på flere vis. Soderbergh har fått lov til å bruke klipp fra Ken Loachs «Poor Cow» fra 1967, med Stamp i hovedrollen, til tilbakeblikkene for å belyse hovedpersonens liv. Det snakkes om 60-tallet på lerretet, og de to hovedrolleinnehaverne møtte hverandre i 1965 på Sicilia.

- Vi fartet som gale over hele øya, sier Fonda. - Alt da ble vi enige om å lage noe sammen. Men det tok altså over 30 år.

Sexy bakgrunn

I den tida og før det har han, til tross for 1,3 filmer i året, opplagt hatt et komplisert liv. Selvbiografien kom i fjor med den betegnende tittelen «Don't Tell Dad», en ikke helt vakker historie om oppveksten med en storartet skuespiller og vanskelig far, om en mor og flere venner som tok livet av seg, det handler om kampen for å finne sitt eget ståsted, samt atskillig «sex, drugs and rock'n'roll».

Nå virker Peter Fonda i sitt ess. Rollen som Valentine i «The Limey» ble spesialskrevet for ham.

- Jeg kunne ikke si nei til å jobbe med Steven og Terence. Det er ikke så ofte jeg går hjem til min kone om kvelden og sier: «Vi fikk det virkelig til.» Men det gjorde jeg denne gangen. It's cool, sier en California-brun Fonda.