Anmeldelse: «Hver gang vi møtes - jubileum» på TV 2

For en nerve!

«Hver gang vi møtes» jubilerer. Vi anmeldte låt for låt.

STERKE SAKER: Sigvart Dagsland slår til med en strålende versjon av Betine Zetlitz' sterke låt «På kanten». Alle foto: TV 2
STERKE SAKER: Sigvart Dagsland slår til med en strålende versjon av Betine Zetlitz' sterke låt «På kanten». Alle foto: TV 2 Vis mer

TV: Etter ni sesonger med «Hver gang vi møtes» har TV 2 samlet 29 artister fra de første ni sesongene til et jubileum – før sesong nummer elleve starter på nyåret. Artistene skal som vanlig tolke hverandres låter. Og - det overrasker vel ingen at en av låtene i introen er den mest omtalte av dem alle, Øyvind «Vinni» Sauviks versjon av Halvdan Sivertsens «Sommerfuggel i vinterland» fra den aller første episoden av serien i 2012. I kveld møtes de igjen.

JUBILEUM: Kveldens gjeng i «Hver gang vi møtes - jubileum».
JUBILEUM: Kveldens gjeng i «Hver gang vi møtes - jubileum». Vis mer

Ingen er hovedperson denne gangen, men Tshawe Baqwa og Silya Nymoen er verter i de første episodene. De øvrige artistene i kveld er Bertine Zetlitz, Sigvart Dagsland, Christel Alsos og – etter hvert - Jan Eggum. Måtte det bli en fest!

For en nerve!

Christel Alsos: «Sommerfuggel i vinterland» (Halvdan Sivertsen)

Dette er en av låtene som er blitt stående som et slags symbol på hele serien. Derfor er det et dristig valg av Christel. Hun overtar stafettpinnen, som Vinni sier.S

Det hadde vært interessant å høre den med fullt komp, men Christel må gjøre den annerledes og på sin måte. Og - da blir det nedstrippet, nedpå, stille, rolig og nakent på Alsos-vis. Med «bare» piano og fire strykere, nennsomt arrangert, får hun fram inderligheten i denne låten, som har et antirasistisk budskap. Noe mer trengs ikke. Halvdan er rørt, selvfølgelig er han det. Ja, Vinni kjenner visst litt på det også. Tonen er satt!

For en nerve!

Tshawe Baqwa: «Diamonds In The Rough» (Alsos / Simen Thunes Hope / Marius Åserud Skylstad / Askjell Jon Reigem / Solstrand)

For en kontrast! Tshawe gyver løs på myke Christels låt, med en ganske annerledes innstilling. Den ble skrevet etter at hun traff mannen hun skal gifte seg med under opptakene til sesong nummer sju for snart tre år siden.

Dette er vel egentlig bare et godt eksempel på at ikke alle låter kan eller bør «rockes opp». Inderligheten fra originalen er borte vekk, og med den også den gode feelingen og elegansen. Småsurt er det også, særlig i starten. Det som står igjen er en helt ordinær framføring av en låt som fortjener bedre. Energien, råskapen og trøkket er der, men sjangeren kler ikke Tshawe spesielt godt. «Glam-punk-rock» kaller Christel det, og truer med å gjøre den på denne måten sjøl etter dette. Ikke gjør det, Christel. Men fin gitarsolo!

For en nerve!

Silya: «Deg» (Sigvart Dagsland / Karoline Krüger / Michael Deegan McGurk)

Etter at Sigvart har fortalt om bilulykka som nesten tok livet av ham og tre andre, kommer Silya med den perfekte kjærlighetssangen i et spennende arrangement.

For en gangs skyld synger hun på norsk. Det kler henne så bra! Originalen er dempet og sart. Silya starter litt på samme måte, støttet av et enkelt, men uhyre effektivt gitarkomp, men «pumper opp» låten før den tas ned igjen. Hun fraserer elegant, litt sånn på dramatisk «musikalvis». Her har vi en sanger! Wow!

For en nerve!

Bertine Zetlitz: «Fade Away» (Nils Olav Lausund / Øyvind Sauvik)

Denne kunne vært hentet fra den «gamle» katalogen til Zetlitz, men er opprinnelig et samarbeid litt på siden mellom DJ og produsent Nils Noa og hans gjesteartist Vinni.

Bertines tolkning blir introdusert med et klipp av en syngende Vinni sammen med Sølvguttene. Koret gjør mye med stemningen i denne låten, så når det bare blir en kjølig elektronikalåt mister den mye av kraften. Det i og for seg fengende temaet blir litt «fattig» sammenliknet med de mektige stemmene til Sølvguttene og beatet til Nils Noa, og det skjer lite i løpet av de to minuttene og 24 sekundene det varer – før det er bråslutt. Denne er nok fort glemt.

For en nerve!

Sigvart Dagsland: «På kanten» (Bertine Zetlitz / Håkon Gebhardt)

Det er sånne øyeblikk vi ser fram til i dette programmet, for vi vet de kommer nå og da. Og - det er slett ingen overraskelse at det skulle komme fra Sigvart, for når det kommer til formidling er han i en egen klasse.

«På kanten» er inspirert av en historie om en homofil mann som ikke blir akseptert, og som dør – trolig ved egen hjelp. Det kunne vært en Dagsland-låt, og han gjør den til sin her. Det er en sterk tekst, og han ser smerten i budskapet. Sigvart gjør den ikke så veldig annerledes enn originalen, men arrangementet bygger opp under det tragiske bakteppet. For en nerve! En mektig tolkning, og husgitarist Truls Hval får også fot på tampen. Et lite hjertesukk til TV 2: Hvorfor krediterer dere ikke musikerne? De fortjener det!

Vinni: «Når himmelen faller ned» (Anne Grete Preus)

Avdøde Anne Grete Preus var med i den første sesongen sammen med Vinni. Når han blir bedt om å velge en låt av henne, faller han ned på den som kanskje står igjen som hennes aller viktigste. Etter hennes død ble det i fjor en av de mest spilte moderne julesangene, uten at den ble skrevet som det.

Dette er ihvertfall annerledes! Det som er igjen av teksten er refrenget og den fantastiske åpningslinja («Det snør, himmelsk korrekturlakk over feilstavet sommer»). Det betyr ikke at resten av Preus’ tekst ikke holder mål, men Vinni må jo gjøre den på sin måte. Og da blir det rap. Ideen er god, men jeg skulle ønske at jeg kunne fått med meg mer av Vinnis nye tekst, særlig i starten. Han sier sjøl tidligere i programmet at den «ikke sitter», og det merkes.

Det er vanskelig å vurdere hvor han vil med den, men det lille vi får med oss tyder på at han har forstått hva som ligger i sangen. Noen ny «Sommerfuggel…» blir det neppe, men han skal få for forsøket. Det musikalske uttrykket er kult, og i en perfekt verden, der teksten hadde stått bedre fram, kunne det blitt veldig bra – og enda mer av en hyllest. Men som Eggum sier, Anne Grete hadde sikkert elsket den.

Neste fredag er Eva Weel Skram ny i gjengen, mens Tshawe har fri.