Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

For en start!

Odd Nordstoga er hovedgjest i første program i sesong ni av TV 2-serien. Vi anmeldte låt for låt.

ROS: Odd Nordstoga roser Frida Ånneviks tolkning av hans egen låt, og innrømmer for Hellbillies' frontmann Aslag Haugen at han er livredd for å begynne å grine. Video: TV2 Vis mer

TV: «Hver gang vi møtes» ble første gang sendt i 2012, med mer eller mindre spennende konstellasjoner siden den gang. På papiret er dette den mest vellykte castingen på flere år. Telemarkingen Odd Nordstoga (47) er første artist ut i dette ekstra lange åpningsprogrammet. Han er både en flott artist og en av våre beste låtskrivere, så her er det mye å velge i. Dette mener vår anmelder om tolkningene:

Frida Ånnevik: «Farvel til deg» (Odd Nordstoga)

Frida er låtskriver sjøl, men tolker andres låter på sitt siste album, «Andre sanger» (2019).

image: For en start!

Dette har hun med andre ord fersk trening i. Også Odds låt (fra gjennombruddsalbumet «Luring» fra 2004) klarer hun å gjøre til sin - akustisk, på sin egen dialekt og med sin sedvanlige innlevelse. Låten bygger seg sakte opp i et arrangement som er enklere enn originalen uten å «ta av». Men det er bare fint. Munnspill og trekkspill er byttet bort mot fele. Det enkle arrangementet kler låten og den myke stemmen hennes veldig bra. En flott start på årets sesong!

Chris Holsten: «Ein farfar i livet» (Nordstoga)

Chris har fått hjelp av sin egen farfar på snart 90 til å tolke akkurat denne låten, som er blant Odds mest populære. Det er mye symbolikk i det. Farfar gjør ikke mye av seg, men holder seg kledelig i bakgrunnen.

image: For en start!

Dette er nok litt utenfor komfortsonen til Chris, sjøl om han fikk prøvd seg skikkelig og plutselig fikk et stort publikum i fjorårets «Stjernekamp». Men han viser at han takler dette formatet også. Chris nærmest hvisker fram teksten i et mykt arrangement, ikke veldig ulikt originalen, og legger mye i sin tolkning. Han har til og med skrevet et eget, personlig vers til sin egen farfar i denne tvers igjennom sympatiske versjonen. En fin start for den unge lillestrømlingen.

TOLKER ODD: Chris Holsten tok med sin egen farfar på snart 90 da han tolket «Ein farfar i livet» på Odds dag i den niende sesongen av «Hver gang vi møtes». Video: TV2 Vis mer

Tuva Syvertsen: «Min eigen song» (Nordstoga / Ragnar Hovland)

Var det noen som satte tacoen i halsen? forskjellig kan det bli når spennet blant artistene er stort nok! Og det må jo være litt av vitsen med dette konseptet.

image: For en start!

En av Odds fineste sanger, med Ragnar Hovlands flotte tekst, blir tatt ned flere hakk – enda mer i folkemusikkretning enn originalen. Fele (og her hardingfele) er Tuvas instrument, og sjangeren hennes er folkemusikk, iblandet pop. Der er hun i samme bås som Odd, som startet tidlig som trekkspiller og folkemusiker. Det er naturlig at hun bygger denne låten (fra albumet «Pilegrim») rundt hardingfela – og selvfølgelig den særegne stemmen. Og det er alt! Det er mektige greier, dette. Noe liknende har du kanskje aldri hørt i «Hver gang vi møtes» før. Odd er preget av stundens alvor og ser ut til å nyte hver eneste tone.

- Uff, det er skummelt, sier Tuva. - Men veldig fint, sier vi.

Aslag Haugen: «Bestevenn» (Nordstoga)

Det er mye country i originalen, og det blir ikke mindre av det når Aslag har valgt tittellåten fra 2011-albumet «Bestevenn», inspirert av en scene i filmen «Fucking Åmål».

image: For en start!

Aslag er en lagspiller sammen med kameratene i Hellbillies, og har ikke lyst til å stå der aleine. Han har derfor tatt med seg en gammel bekjent – og fan – av Odd. Ingebjørg Bratland har til og med gitt ut plate sammen med kveldens hovedgjest.

Aslag sier at han gjerne skulle skrevet den sjøl, og det kunne godt vært en Hellbillies-låt - med en avslutning som er smakstilsatt med sørstatsrock. Den er midt i blinken som duett også. Det kan fort gi mersmak, for stemmene klinger bra sammen. Vanligvis er det broren Lars Håvard Haugen som spiller sologitar i Helbillies, men her gjør «rytmegitarist» Aslag jobben sjøl - mens husgitarist Truls Hval fyller inn. Og - det ser ut som han koser seg veldig med det. Watch out, lillebror!

Morgan Sulele: «Heim te mor» (Nordstoga)

Magnus Clausen, best kjent som Morgan Sulele, er selvfølgelig årets «barne- og ungdomsalibi». Mange har en mening om hans gjennombrudd, «Bare min», som ble kåret til Årets sommerlåt i 2015.

image: For en start!

Magnus har valgt en av Odds mest populære sanger, en slags hyllest til mor. Og plutselig blir det litt «ompa-stemning» i stua! Stilen er til forveksling lik Magnus’ egen lettbeinte popvariant – her med en countrytvist. Han tar seg store friheter med teksten, som er skrevet helt om og er lagt til en fest på Oslo vest (ikke bare rimer det, men han er fra Bærum!). Det er gjort før, men det blir litt dumt når teksten til Odd er så var og fin. Lengter hjem til mor gjør han uansett, men Magnus får den ikke til å skinne. Hans versjon må sammenliknes med originalen, og da blir denne dessverre både blass og ganske flat.

Linnea Dale: «Dagane» (Nordstoga)

Overraskende nok er det ingen som har valgt å synge «Kveldssong for deg og meg», den om grisen som står og hyler. I stedet er det «Dagane» som får avslutte denne første kvelden fra Vestre Kjærnes gård utenfor Moss.

image: For en start!

Det er en sang om tosomhet og hverdagskjærlighet som betyr mye for Linnea, og det kan vi høre. Hun har valgt et enkelt arrangement etter en nærmest «eksplosiv» start med massivt trøkk fra særlig trommene – og med en cello i den andre enden. Kompet smyger seg rundt stemmen til telemarkingen Linnea. Låten vinner på at intensiteten øker helt på tampen og ender opp som et lite smykke.

Samlet sett en uvanlig lovende start på serien, dette.

Neste lørdag er det Aslag Haugen som er hovedgjest.