SKAL NÅ MÅLET: Forutsigbarhet er nøkkelen for å nå målsetninger om å kun selge nullutslippsbiler i 2025. Klarer politikerne det er bilbransjen trygge på at vi når målet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
SKAL NÅ MÅLET: Forutsigbarhet er nøkkelen for å nå målsetninger om å kun selge nullutslippsbiler i 2025. Klarer politikerne det er bilbransjen trygge på at vi når målet, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Elbilpolitikken:

For enkelt om elbilen

Fakta er at elbilen er i ferd med å bli like billig å produsere som fossildrevne biler. Da vil elbilen være konkurransedyktig selv med gradvis innføring av moms.

Meninger

Dagbladets lederartikkel 27. april er for enkel. Det er underlig at de velger å ikke høre på aktørene som har kunnskap om elbiler.

Dagbladet henter sin informasjon fra et frokostmøte arrangert av Elbilforeningen og Zero 26. april. De utelater dog presentasjonen fra Volkswagen som sier at vi skal klare å nå målet om 100 prosent salg av elbiler i 2025. Bilbransjen mener altså at målet er realistisk – det bør tillegges vekt. Grunnleggende for journalistikk er å ha flere kilder.

Fakta er at elbilen er i ferd med å bli like billig å produsere som fossildrevne biler. Med lik produksjonskostnad vil elbilen være konkurransedyktig selv med gradvis innføring av moms.

Dagbladet skriver at fossilbilen har fått størst utbytte av avgiftslettelsene. Det er underlig logikk. Det er bilkundene som har fått størst utbytte fordi de har kjøpt biler som politikerne har ønsket at de skal kjøpe – biler med lave utslipp.

Dagbladet antyder at å øke avgiftene på fossildrevne biler vil øke statens inntekter. Er det noe bilavgiftspolitikken har lært oss er det at bilkunden responderer på avgiftsendringer. Konsekvensen av økte avgifter på bensin- og dieselbiler vil være at folk ikke kjøper disse bilene, og at statens inntekter går ned.

Dersom fossildrevne biler straffes mer så vil verditapet på bruktbilen øke. Konsekvensen vil være at folk taper egenkapitalen nødvendig for å kjøpe seg en ny bil. Dersom bileiere ikke ser seg råd til å bytte ut sin gamle bil med en nyere bil blir det ikke noe grønt skifte. Vi får bare en mindre trafikksikker og mer forurensende bilpark.

Forutsigbarhet er nøkkelen for å nå målsetninger om å kun selge nullutslippsbiler i 2025. Klarer politikerne det er bilbransjen trygge på at vi når målet.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook