Anmeldelse: «Vegg vegg vegg», dokumentar om Karpe

For et sinnssykt kaos

Det er både utrolig stressende og utrolig fascinerende å se Karpe-dokumentaren «vegg vegg».

VENNSKAP: Slik ser det ofte ut i «Vegg vegg vegg». Magdi snakker, Chirag lytter med en skeptisk mine. Foto: Euforia film
VENNSKAP: Slik ser det ofte ut i «Vegg vegg vegg». Magdi snakker, Chirag lytter med en skeptisk mine. Foto: Euforia film Vis mer
Publisert

På et tidspunkt i «vegg vegg» står Chirag og Magdi på kanten av stupet. Herskapsvillaen Festiviteten i Skien, som de kjøpte i 2018 og skal gjøre om til en slags performance-kåk, er blitt et pengesluk. De har lagt ut 110 000 konsertbilletter for salg, til oppsiktsvekkende ti konserter i Oslo Spektrum i 2021, men likevel er Norges største musikkgruppe i ferd med å gå tomme for cash. Chirag ser ekstremt bekymret ut.

Magdi smiler.

Og her må jeg nesten ta sitatet hans på hukommelsen, så noen av ordene kan være litt feil, men innholdet er à la dette: Magdi smiler. Han sier: «Tenkt det, da, vi selger 110 000 billetter i september og går konk i desember».

Og så ler han rått.

Chirag river seg i håret.

Vennskap

Som dokumentarfilm er «vegg vegg» veldig mye på en gang. Da Karpe tok kontakt med produksjonsselskapet Oslo Pictures, og overleverte mange hundre timer med råteip, filmet av Agri Soltan gjennom to og et halvt år, ville de ha en kul bakomfilm om byggingen av performance-huset Festiviteten. Regissørene Tommy Gulliksen og Erik Treimann så materialet, og mener de endte med å lage en dokumentarfilm om det helt spesielle, og ekstremt friksjonsfylte, vennskapet og kunstneriske samarbeidet mellom Chirag og Magdi.

Filmen har blitt begge deler. Men den har også blitt historien om hvordan og hvorfor Karpe kunne bli det Karpe vi kjenner i dag: Grensesprengende, nyskapende, i kontroll, ute av kontroll, Norges aller største musikkstjerner.

Det handler om drive. Og om hvordan kreativitet oppstår i samarbeid og friksjon. Det handler om Magdis helt spinnville energi og hans grunnleggende ønske om å lage noe helt nytt til enhver tid. Om Chirags ønske om å gjøre noe grunnleggende viktig gjennom musikken. Om hvordan Magdi helt åpenbart hadde spunnet ut i astralsfæren uten Chirag, og hvordan Chirag helt åpenbart har behov for Magdis hemningsløshet.

Dokumentaren handler med andre ord ikke om musikk. Den handler om motsetninger. Om himmel og helvete. Ying og Yang. Vi får gullsitat på gullsitat som skisserer opp ulikhetene de to imellom. Magdi: «Chirag er mer resultatorientert enn prosessorientert». Chirag: «Jeg liker å bli forstått. Det er ikke så viktig for Magdi».

Og etter hvert som pengene er i ferd med å ta slutt, og Magdi blir mer og mer høytsvevende, sier Chirag: «Det er mer og mer at jeg tenker at han er helt på jordet».

Det er ekstremt fascinerende, og utrolig slitsomt, å følge dem fra rom til rom i Skien og livet.

De krangler. Pengene er i ferd med å ta slutt. Plutselig er det pandemi. De må utsette de ti konsertene. Dette går dit høna sparker. Å, herregud!

Mangler forløsning

Men så, med ett, er alt fint. De slutter å krangle, åpner Festiviteten og, får vi anta, fant de ti til tolv millionene de trengte i et eller annet kott i huset. Det er som å kjøre en ekstremt intens vannsklie – som plutselig tar slutt. Ha et knallbra stjerneskudd som plutselig sier pffff. Høre på en super låt som plutselig stopper. Det er dette som kan være utfordringen når dokumentarfilmskapere velger et tydelig «grep». Noen ganger mangler det en slags forløsning, et narrativt crescendo, bare fordi virkeligheten ikke er slik den er på film.

De var gjennom et slags helvete, men vi får ikke helt vite hvordan de endte tilbake i himmelen.

Men dette er flisespikkeri. Bare det spinnville portrettet av Magdi er alene verdt å se filmen. Og dessuten: Karpes betydningsfullhet i norsk populærkultur ligger og dirrer som en varm basslinje gjennom hele dokumentaren. Du kan se det i tårene til fansen.

«Vegg vegg vegg»

Norsk dokumentar

Regi: Tommy Gulliksen og Erik Treimann
Aldersgrense: Åpen aldersgrense

«For et kaos»
Se alle anmeldelser

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer