For få morsomme jenter

- For få jenter tør å satse på humorrelaterte tv-opplegg. Det sier programsjef i TV3, Jan Arild Slinning. Han mener en grunn til at de kommersielle kanalene ikke satser nok på de morsomme jentene, er at det er vanskelig å oppdage dem.

- Vi har mange talenter å ta av innenfor talkshow-konseptet, men det er langt verre å finne gode jenter til humor- og underholdningsprogrammer, sier Jan Arild Slinning til Dagbladet. I gårsdagens Dagblad uttalte medieforsker Wencke Mühleisen at kommersielle tv-kanaler ikke fremmer den utypiske kvinneligheten. Hun sier dette trolig skyldes at kommersiell tv har behov for å fange opp så mange seere som mulig, og derfor ikke kan støte noen eller bryte normer.

Slinning mener derimot at jenter har flere barrierer å bryte, og at de kanskje ikke er tøffe nok til å fronte et humorprogram. Han sier videre at han tror norsk underholdnings-tv er på vei bort fra bimbo-jentene, som bare fungerer som bi-personer i forhold til en mannlig programleder.

- En trend er at vi i flere programmer velger å bruke hn mannlig og hn kvinnelig programleder, og at disse deler arbeidsoppgavene likt mellom seg, sier Jan Arild Slinning.

- På villspor
- Det er riktig at vi ikke har noen sterkt profilerte jenter som driver med humorprogrammer hos oss, sier direksjonssekretær i TV2, Ivar Steen-Johnsen til Dagbladet. Han mener imidlertid Mühleisen er på villspor i sin teori om at de kommersielle kanalene ikke tør å satse på utypiske kvinner i frykt for å støte noen.

- Det er helt tilfeldig at vi til nå ikke har satset på lik linje med NRK på humor. Men TV2 har andre sterke programposter, der kvinnelige programledere er sterkt representert, sier Steen-Johnsen.

- Men i framtiden vil også TV2 servere seerne denne typen humor, sier Ivar Steen-Johnsen i TV2.