A SELFIE MOMENT : NRK lanserte i går sitt høstprogram og det i full bredde med fire rader program ledere og deltakere. Foto: Endre Vellene
A SELFIE MOMENT : NRK lanserte i går sitt høstprogram og det i full bredde med fire rader program ledere og deltakere. Foto: Endre VelleneVis mer

For full musikk

TV-kanalene liker konkurranse-konsepter. I høst blir det kampen om rating.

Kommentar

Tirsdag presenterte TV2 sin TV-høst, og i går var det NRK sin litt bråkjekke tur: - I høst blir det mye dårlig TV, men her skal vi snakke om NRK, åpnet programleder Ingrid Gjessing Lindhave lanseringen med. Og NRK presenterte en rikholdig pakke: For voksne og barn, for salme-elskere og syentusiaster, noe bredt og noe smalt, noe nytt og mye kjent. Alle får,. Det skulle jo også bare mangle når vi betaler fem milliarder i lisens for tilbudet.

I høst skal det synges. Det blir kappsang mellom NRK og TV2. På fredager kommer NRK med det nye formatet The Hit: Vi møter 42 håpefulle låtskrivere som får presentere sine sanger for etablerte artister, som så synger sin favoritt.. Den satsingen får konkurranse fra Idol på TV2. På lørdag er det nok en gang Stjernekamp på NRK, der etablerte artister prøver seg i nye sjangere. Da synger de riktignok ikke på TV2, de danser. I løpet av en uke kan vi altså se ukjente folk synge kjente låter i Idol, kjente folk synge kjente låter i Stjernekamp, ukjente folk synge kjente låter i Idol og Idol junior. Syng og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvilken rating du får.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I prime time fredag og lørdag ligner TV2 og NRK selvsagt på hverandre: TV-folket mener at de har funnet grunnoppskriften på hva som tryggest trekker brede masser: Musikk i konkurranseformat, iblandet en større eller mindre dash reality. De to jakter på hverandres seere, og det gjør de ved å ligne på hverandre på hovedflatene på hoveddagene. Som vi ser i programmene: Hvis en vinner, kan en annnen rakst bli stående som taperen.

En annen variant er kulturavdelingens «Da Kork kom til bygda»: Selveste kringastingsorkesteret besøker fem bygder i Norge der lokale talenter får en uke å øve seg før de skal opptre på bygdefest med orkesteret bak seg. Slik knytter NRK et bånd mellom distriktene og NRKs ressurser, slik «Hurtigruta» brakte NRK nærmere alle småstedene langs bygda. Det er også klok forankring. NRK vet de trenger bred folkelig støtte. Men med mange kanaler finnes også alternativer: Som for eksempel 60 timer salmesang når kor landet rudnt synge seg gjennom salmeboken på NRK2. Skal du gjøre noe sært, husk å gjøre det stort.

I det nye kanaluniverset bruker konkurrentene de mindre kanaler til å profilere seg for smalere grupper. For NRK betyr det at allmenkringkastings-ansvaret ivaretas best i summen av tilbudet, ikke på hver enkelt kanal. Men nye og stadig viktige konkurranseflaten er på nett. Nettspillerne kan by på hele tilbudet likestilt og la seerne velge selv. Det kan et nytt, ungt publikum fanges inn. Og med smart-TV utviklingen vil TV ligne stadig mer på nett.