For gammel for TVNorge

TVNorge vurderer å legge ned suksessen «Wesenstund». Rolv Wesenlund er ikke attraktiv nok for annonsørene.

«Wesenstund» med Rolv Wesenlund har vært en av de største suksessene for TVNorge siden serien ble innført i 1995. Seertallene er høye, mellom 250 000 og 300 000. Problemet er at seerne er for gamle. Dermed er de lite interessante for annonsørene, fordi reklamen først og fremst er rettet mot et yngre publikum.

For å unngå stemplet gubbe-tv har TVNorge gått gjennom en foryngelsesprosess. Nå er tida kommet til programmet «Wesenstund».

D-dag om to uker
28. november går årets siste «Wesenstund»-program på lufta - nummer 309 i rekken. Om det kommer tilbake til våren, er høyst usikkert.

- Om to uker blir det avgjort hva som skal skje med «Wesenstund». Da skal administrerende direktør Pål Trælvik i TVNorge og Rolv Wesenlund møtes for å diskutere programmets framtid, sier informasjonssjef Jens-Petter Gjelseth og fortsetter:

- Vi utelukker ikke at serien kommer tilbake, men kanskje i en litt annen form.

Etter det Dagbladet erfarer ønsker Rolv Wesenlund ingen forandring, mens ledelsen i TVNorge ønsker å gi det en litt yngre profil. Et annet alternativ er å legge det ned, og gi Wesenlund et nytt konsept.

Yngre seere
- «Wesenstund» har ikke den mest interessante målgruppa, og vi ønsker flere yngre seere. Rolv Wesenlund har kommet med flere ideer til andre konsepter, sier Gjelseth.

TVNorge-sjef Trælvik vil ikke si så mye før han treffer Wesenlund om to uker, men understreker at «det er vikig for en liten kanal å være kommersiell».

- Blir Wesenlund å finne på TVNorge neste år? - Det vet jeg ikke. Kanskje fortsetter «Wesenstund» som før, kanskje blir det forandringer. Vi kan også tenke oss Rolv Wesenlund i andre sammenhenger, som talkshowvert eller i et reisemagasin, sier Trælvik.

Det har ikke lyktes Dagbladet å komme i kontakt med Rolv Wesenlund for å få en kommentar.