ALBUM: Björk Guðmundsdóttir, Islands musikalske frontkjemper gjennom snart fire tiår, har kommet til plate nummer ti i solokatalogen. Etter den feirede artisten lukket Sugarcubes-boka på tidlig 90-tall, har hun øst av sitt kreative overflødighetshorn i et relativ jevnt trav siden «Debut» fra førti år tilbake.
Det er mange liter vann under brua siden den gang, og de fleste har nok innfunnet seg med at den lett artsy, men like fullt lett omsettelige popen hun bedrev på sistnevnte og oppfølgeren, «Pop» - hennes største kommersielle suksess er et tilbakelagt kapittel.
«Fossora» er i likhet med «Vulnicura» (2015) og «Utopia» (2017) smidd over en lest som er klinisk fjernet fra alt som smaker av tradisjonelle pop-strukturer og virkemidler.
Skarpe kontraster
Det meste er bygget rundt Björks ornamenterte vokalarrangementer. Denne gangen for det meste kledd i treblås og strykere. Noen ganger piffet opp av knirkete perkusjon og hamrende, vrengte trommer. Som i åpningslåten «Atopos» og det industrielle og dramatiske tittelkuttet.
Den vakre og alltid like uttrykksfulle stemmen hennes står som regel som en skarp kontrast til det noen ganger ubehagelig fragmenterte underlaget.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger