For lenge å vente

«Verden venter» gir ikke nok å tygge på.

<cutline_leadin>KOMMUNIKASJONSKOLLISJON: </cutline_leadin>Samtaler på ulike nivåer flyter inn i hverandre i «Verden venter».
<cutline_leadin>KOMMUNIKASJONSKOLLISJON: </cutline_leadin>Samtaler på ulike nivåer flyter inn i hverandre i «Verden venter». Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Det er en frustrerende følelse å være fascinert, og så føle at fascinasjonen ikke betaler seg.

Mariken Halle har i en årrekke vært ansett for å være en av landets mest lovende filmskaperspirer, og vakte oppsikt med debutfilmen «Kanskje i morgen». Den eksperimentelle, i stor grad improviserte «Verden venter» er et studium i kommunikasjon, mest dårlig sådan, men lykkes ikke selv med å strekke seg ut av seg selv.

Samtaler kolliderer Sykkelhjulfilmens nav er Kunstnernes Hus, der tre svenske jenter jobber som servitører mens de sparer til å kunne sette teaterdrømmen ut i livet.

I mellomtida spiller de arbeidslivets teater, som den oppmerksomme hjelperne som spiller sine biroller mens gjestene skravler, forhandler og flørter. Samtaler på forskjellige nivåer overlapper hverandre. Ofte høres en stemme over et oversiktsbilde av restauranten, og så må man lete med blikket for å finne ut hvilket bord stemmen hører til. Etter hvert beveger servitørene, og kameraet, seg ut i byen og til andre, underlige møter.

Bruddstykker Ideene er interessante. Men samtalene og forholdene som vises fram, flyter liksom rundt på overflaten: Vi får se bruddstykker uten begynnelse og slutt, evigvarende samtaler som sirkler sakte rundt sin egen grøt. Mange av møtene begynner som noe spennende, for å flate ut i nesten søvndyssende grad. Den uforløste spenningen mellom de samtalende, forløses sjelden og blir kjedelig i lengden.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer