For mye form

FBI har forbrukermagasinet «Forbrukerinspektørene» på NRK 1 kalt seg en stund nå. Og som et føderalt amerikansk politi har de i høst fortsatt jakten på «bad guys» og andre med urent mel i posen som for egen vinnings del snyter oss forbrukere.

Forbrukerstoff er godt mediestoff og har et enormt potensial: Norge er fullt av mennesker med dårlig erfaring med rørleggere og snekkere, som er blitt lurt trill rundt av et grådig bilverksted eller som har mottatt en bestilt vare som viser seg å være bare søpla. I den grad fjernsynet er et emosjonelt medium - og det er det jo - så er det svært lite som skal til for å vekke svekede forbrukeres latente, oppdemmede og som oftest berettigede harme.

Men som i all journalistikk gjelder det å ha gode saker og en måte å formidle dem på som treffer og er troverdig.

Forbannet

Sakene i «Forbrukerinspektørene» var det ingenting i veien med i går: Her var forsikringsselskaper som lover gull og grønne skoger i reklamen hvis det skulle skje noe, men som i stedet gjør alt de kan for å korte erstatningsbeløpene når ulykken først har skjedd.

Her var gjengangeren svenskehandel og intervju med en sarping som ikke har kjøpt kjøtt i Norge på 12 år. Og endelig en forbannet nordlending som ikke ville betale full TV-lisens fordi han ikke får inn NRK 2.

Feil grep

Greie saker i og for seg, men med et stort problem: formen «Forbrukerinspektørene» har valgt på programmene sine. Reporterne dramatiserer mye i mellomspillene, lager små fiksjonsstikk mellom faktareportasjene og sånn sett, i mine øyne, tar de litt luven fra sine egne saker. Jeg tror grepet rett og slett er feil, jeg tror forbrukerjournalistikk, hvis den skal treffe, må gå rett på sak, være aggressiv og faglig skikkelig.

Spørsmålet er enkelt: Når programlederne tøyser og tuller og dramatiserer sendingene sine så mye - hvordan kan jeg da som TV-seer vite at de ikke er like tøysete i sitt journalistiske oppdrag?

Poenget: Vil jeg bli underholdt, ser jeg på en komiserie. Et forbrukermagasin ser jeg på for å bli opprørt og opplyst.

«Forbrukerinspektørene» har en redaksjon med flinke folk og mange gode saker. Men jeg ville, hvis jeg var dem, brukt julehelga til å tenke gjennom innpakningen. Ta det som et forbrukertips.