«SE SÅ MYE OMTALE VI FIKK»: Prinsesse Märtha Louise strekker ut armene. Kanskje tenker hun og illustrerer med armene hvor mye pressen biter på og gir av omtale. Til høyre ser vi medforfatter av boka «Støyen eller stemmen», Elisabeth Nordeng. Foto: Lars Eivind Bones
«SE SÅ MYE OMTALE VI FIKK»: Prinsesse Märtha Louise strekker ut armene. Kanskje tenker hun og illustrerer med armene hvor mye pressen biter på og gir av omtale. Til høyre ser vi medforfatter av boka «Støyen eller stemmen», Elisabeth Nordeng. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

For mye gratis Märtha Louise-boklansering

Hadde åtte saker gjennom langhelga - NRK tar kritikk.

Lanseringen av den mye omtalte boken til prinsesse Märtha Louises bok «Støyen eller stemmen» genererte åtte saker fra NRK.

Totalt sett ble det litt mye, vedgår nyhetsdirektøren, skriver NTB.

Manglet helhet   -I NRK tar redaksjonene for ulike sendinger avgjørelser som hver for seg er greie. Men da må vi sørge for å ha en mer helhetlig oversikt over totalmengden.

- Det er tross alt en bok som skal selges.

- I dette tilfellet må vi erkjenne at det totalt sett ble litt mye, sier NRKs nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk til Aftenposten, som har laget nettopp en oversikt over totalen, som viser åtte redaksjonelle saker om boken i løpet av en langhelg.

Medier = reklamebyrå Dekningen er blitt kritisert i sosiale medier, både omfanget og den generelt positive tonen i omtalen. Flere mener mediene har opptrådt som reklamebyrå for prinsessen og Elisabeth Nordeng.

- At de to steller med engler, betyr ikke at de må behandles som engler, sier leder Kringkastingsrådet Per Edgar Kokkvold.

- Når folk begynner å stille spørsmål ved om journalistikken egentlig er fordekt reklame, ser man faren både ved å drive dårlig journalistikk og ved å gjøre grensene mellom reklame og journalistikk utydelige, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

NTB.