For mye sex?

På tross av mye sex, har den svenske versjonen av «Hotell Cæsar» floppet på svensk fjernsyn.

Reklamekampanjen som er kjørt i forkant av serien i Sverige er blitt oppfattet som kjønnsdiskriminerende av mange. Den aggressive kampanjen har fokus på sex, noe som gjerne gir positive utslag på seertallene. Men på tross av dette har svenskenes utgave av «Hotel Cæsar» floppet.

Svenskene har kalt sin serie for «Hotel Seger». Det er mennene bak «Rederiet», Peter Emanuel Falck og Christian Wikander, som står bak den svenske versjonen av serien, som sendes på Kanal 5.

For tidlig

I Norge har «Hotel Cæsar» over 800 000 seere, men i Sverige har det gått riktig ille. Kun 200 000 svensker fulgte premieren og siden den gang har det gått nedover. Bunnoteringen er 60 000 seere. Seriens produsenter mener likevel det er for tidlig å dømme serien nord og ned. Den har kun gått på tv i to uker.

- Det er for tidlig å dømme, men vi stikker ikke under en stol at vi hadde håpet på en bedre seeroppslutning, sier programsjef Anders Knave i Kanal 5 til Dagens Nyheter.

Den svenske avisa spekulerer videre på om den harde markedsføringen med fokus på sex, faktisk har vært negativ i stedet for positiv for den nye serien.

- Vi er nødt til å markedsføre en ny serie hardt, men jeg er ikke enig i at den har vært ekstrem. Jeg synes heller ikke at reklamen har vært diskriminerende, men at den fokuserer på unge kvinner som tar selvstendige valg, sier Anders Knave.

NINNI OG GEORGE på svensk. Spilt av Gösta Bredefeldt og Cecilia Häll