Anmeldelse: Succession sesong 3 på HBO

«Succession», sesong tre

Satirisk dramaserie

Tidspunkt: 18. oktober 2021
Beskrivelse: «Succession» leverer fortsatt satire på høyt nivå.
Kanal: HBO

«Det er både underholdende og overraskende vondt å følge den evigvarende runddansen til familien Roy.»

Det skjer ikke lenger så ofte at tv-serier får meg til å skrike til skjermen, men den sjokkartede avslutningen på forrige sesong av «Succession» fikset det glatt. Den var like strålende god som den var ondskapsfull. Ikke minst overfor oss som så på, som har vært nødt til å vente i nesten to år på å få vite hvordan det går med mediemogul Logan Roy (Brian Cox) og den dysfunksjonelle drittsekk-familien hans.

«Succession» er en satirisk krysning mellom Shakespeares tragedier og serier som «Billions» og «Exit», med et snev av «The Office».

Årets sesong er imidlertid noen hakk sårere, mer nedpå og mindre sjokkartet enn den forrige, som vi blir nødt til å avsløre litt av handlingen i før vi går videre.

Så vær obs hvis du ennå ikke har fått med deg sesong to.

Brutus mot Cæsar

Den nye sesongen starter nesten umiddelbart etter det oppsiktsvekkende fadermordet til Kendall Roy (Jeremy Strong), pressekonferansens svar på Brutus' dolkestøt. Der beskyldte han familieselskapet, sin far inkludert, for å ha forsøkt å dekke over alvorlige overgrep og dødsfall på selskapets cruisebåter.

Men Cæsar er seiglivet i 2021. En metoo-skandale er ikke nok til å få pappa Roy til å legge inn årene. Og det er fortsatt mange som vil beholde ham på toppen framfor å gi ledertrøya til Kendall. Kendalls tre søsken ikke minst. Første halvdel av sesongen handler i stor grad om hvordan de to ulike leirene konsoliderer mot hverandre, mens alle skuler på alle og ingen føler seg helt trygge på noen.

FBI er spillebrikker, og ikke engang presidenter sitter trygt når denne ulveflokken går løs på hverandre. Underveis klarer de å tematisere en rekke av de største endringene og prosessene som foregår både i mediebransjen og i samfunnet for øvrig, fra litt andre perspektiver enn vi er vant med. Satiren i «Succession» spiller ofte på kontrasten mellom det nære og det grandiose, og hvilke absurde situasjoner som kan oppstå når du er blant de mektigste menneskene i verden, og fortsatt bare er, vel, et menneske.

Makt og kjærlighet

Det er nesten ingen grenser for hvor uspiselig disse folka kan oppføre seg, og likevel klare å holde seg interessante. Det hadde ikke gått uten de små glimtene av menneskelighet som kommer til syne innimellom, og som gjør selv de særeste rollefigurene til personligheter det går an å leve seg inn i. Kanskje ekstra mye denne sesongen. Blant favorittene er den opportunistiske svigersønnen Tom (Matthew Macfadyen), samt yngstebror Roman (Kieran Culkin), med sine særegne seksuelle preferanser. Absolutt alle, muligens utenom patriarken selv, sliter med mindreverdighetskomplekser på et eller annet nivå, og de tar det ut på veldig forskjellige måter.

ROMAN ROY: Kieran Culkins rollefigur i «Succession» ligner ikke på så mange andre. Foto: HBO
ROMAN ROY: Kieran Culkins rollefigur i «Succession» ligner ikke på så mange andre. Foto: HBO Vis mer

Ikke bare blåser det på toppene, det er ganske ensomt også - spesielt for dem som søker makt som erstatning for kjærlighet. Et av høydepunktene denne sesongen er scenen der Kendall bryter sammen over havet av gaver i sitt eget kvalmende overdådige 40-årslag - fordi han ikke finner den som ungene hans skal ha laget til ham. Stakkars lille rike gutt.

Evig runddans

Det er både underholdende og overraskende trist å følge den evigvarende runddansen til familien Roy. Men nettopp runddansen begynner å bli en utfordring for «Succession». Denne gangen er det ekstra tydelig at vi ikke har beveget oss noe særlig siden vi startet. Alt handler fortsatt om hvem som skal ta over etter Logan Roy, og når. Det er så man begynner å tvile på om patriarken noen gang kommer til å dø (noe som tross alt framstår som et mer sannsynlig utfall enn at han vil fratre frivillig).

Serien kommenterer det så vidt selv, via en av de få replikkene til Alexander Skarsgård, i en liten gjesterolle som arrogant eier av en lukrativ strømmetjeneste. Verken han eller Adrien Brody, som har fått en liknende minirolle, får rom til å tilføre noe nytt til serien. At de likevel stiller på rollelista, sier vel litt om hva slags status serien har fått siden den overbevisende andresesongen.

«Succession» holder koken i tredje runde også, men Waystar RoyCo må snart klare å bli kvitt Logan Roy - både for sin egen og for vår skyld.