FIKSER KÅKEN: Redaktør Vanessa Rudjord viste fram leiligheten sin i sitt eget blad - samtidig som hun også skulle selge leiligheten. Snakker om markedsføring. Marianne Jemtegård fikk gratis møbler av TV2. Foto: Anders Grønneberg og Scanpix
FIKSER KÅKEN: Redaktør Vanessa Rudjord viste fram leiligheten sin i sitt eget blad - samtidig som hun også skulle selge leiligheten. Snakker om markedsføring. Marianne Jemtegård fikk gratis møbler av TV2. Foto: Anders Grønneberg og ScanpixVis mer

For noen kjendiser er selvsmurt velsmurt

Uten prinsipper er kjendislivet en lønnsom drøm.

At TV2 innreder leiligheten til sin egen moteekspert, er umusikalsk. Du kan lese om saken i Dagbladets kulturseksjon i dag. Marianne Jemtegård får gratis møbler, og jammen har hun ikke akkurat kjøpt seg ny leilighet.

SEERNE SER AT TV2 pynter opp for egne profiler, og programmet framstår som en intern interiørklubb. Men Marianne Jemtegård er tross alt frilanser.

Av redaktører kan man forvente mer. I aprilutgaven av motemagasinet Costume viet redaktør Vanessa Rudjord ni sider til sin gode venninne Pia Tjelta og hennes nye kjolekolleksjon. Men Rudjord setter ikke grensen der.

I FØRSTE NUMMER av Costume Living viser redaktøren fram sin lekre leilighet over åtte sider, samtidig som den legges ut til salg. Ok, det var kanskje ikke hennes idé. Det var visst en redaktør over redaktøren som sa ja, men ærlig talt, det kan ikke oppfattes på noen annen måte enn en redaktør som tjener på omtale i eget blad. Hvis ikke dette er over streken til uetisk, og dessuten usmakelig og pinlig, så kan vi like godt legge ned journalistikken.

Eller er det slik at moteblad ikke er journalistikk og at troverdighet og etikk er uvesentlig?

Artikkelen fortsetter under annonsen

JEMTEGÅRD OG RUDJORD ER eksponenter for to trender — kanskje egentlig samme trend. Trendene er lønnsom kjendiseksponering og kjendiskanibalisering, enten igangsatt av mediene eller av kjendisene selv.

I Norge blir man kjendis når man er på tv. Og hvem er oftest på tv? Jo, programlederne som dermed blir de største kjendisene og får mange kjendisvenner.

«SENKVELD» ER KJENT SOM et nesten rent promoprogram for TV2-profiler mens «God kveld, Norge» tar seg av realitydeltakerne og siste privat-nytt om TV2-folk. Men jammen er ikke NRK blitt nesten like iherdige i eksponeringen av sine profiler.

Legg merke til hvor mange NRK-fjes som dukker opp hos Lindmo, og rekk opp hånda den NRK-kjendisen som ikke har vært med i «Nytt på nytt».

EI GRUPPE KJENDISKVINNER (artister, skuespillere og kjendiser som ingen helt husker hvorfor er kjendiser) pusher sin egen markedsføringsverdi iherdig gjennom blogger, Instagram, rød løper-opptredener og velplasserte, retusjerte oppslag i moteblader og magasiner.

Enkelte går aldri på premiere eller i bryllup, uten sponset kjole og styling. Kjolen er et kommersielt oppdrag eller en vennetjeneste: Designeren tjener på kjendisen, kjendisen på designeren. Ikke rart begge smiler.

Dessuten vet kjendisene at to pene kjoler på løperen er bedre enn én. Har den ikke noe å selge, blir hun bare med den mer aktuelle venninna, og ser smashing ut. Slik blir de hverandres produktplassering, og slik skapes verdistigning.

SELVSMURT ER VELSMURT.