GODE FORSLAG: Togpendleren Skivenes kommer med gode forslag til hvordan togtilbudet kan bli bedre. De tar vi med oss videre, med noen kommentarer, skriver NSB-sjefen i dette innlegget: Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
GODE FORSLAG: Togpendleren Skivenes kommer med gode forslag til hvordan togtilbudet kan bli bedre. De tar vi med oss videre, med noen kommentarer, skriver NSB-sjefen i dette innlegget: Foto: Terje Pedersen / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Jernbanereform

For NSB er det ikke enten eller

NSBs satsing på Din Bybil og andre dør til dør-løsninger går ikke på bekostning av togtilbudet. Vi jobber med å bedre togtilbudet samtidig som vi vil gjøre det enklere å reise kollektivt.

Meninger

Helge Skivenes, en trofast togreisende, skriver i Dagbladet 21. januar at NSB heller burde bruke kreftene på å bli bedre til å drifte tog, istedenfor å tilby Din Bybil og andre nye reiseløsninger.

Arne Fosen.
Arne Fosen. Vis mer

Konkurranse på tog i Norge endrer NSB, og endring krever tilpasninger. Vi utvider tilbudet vårt for å tilby reiser fra dør til dør, som gjør det enklere å reise kollektivt og miljøvennlig. Blant annet med Din Bybil, som vi tror vil redusere antall privatbiler i Oslo, slik det har gjort i København.

NSB må ha flere bein å stå på i møte med både togkonkurranse, ny teknologi og endringer i kundenes forventninger og behov. For oss er det ikke enten eller - vi har to tanker i hodet samtidig. Vi skal gjøre togtilbudet bedre, samtidig som vi utvikler nye løsninger som gjør det enklere å velge kollektivt framfor privatbilen. Kjernevirksomheten vår, som er både tog og buss gjennom selskapet vårt Nettbuss, er alltid høyeste prioritet.

Vi takker Skivenes, stamreisende på Bergensbanen, for hans skryt til våre medarbeidere som gjør en strålende jobb. Han deler også gode forslag til hvordan togtilbudet kan bli bedre. De tar vi med oss videre, med noen kommentarer:

1. Sovekupeene er populære, men det er rett og slett ikke mange nok som vil reise med toget natt til søndag på Bergensbanen. Det er i hovedsak Jernbanedirektoratet som bestemmer hvilke avganger vi skal kjøre.

2. Å kjøpe billetter tidligere enn tre måneder i forveien er du ikke den første som ber om. Dette er en løsning vi ser på, og som står høyt på prioriteringslista vår.

3. NRKs «teppetall» gikk helt tilbake til 2014. Mye har skjedd siden da, og tiltakene vi startet med i 2017 har gitt en betydelig reduksjon av utdelte tepper og dermed også avfall. Vi er nå nede i et minimum. Teppene tåler vask, det vet vi, derfor har vi over mange år gitt brukte tepper til veldedige organisasjoner.

4. Vi forstår at det virker ulogisk at du må betale mer for hunden enn deg selv når du kjøper miniprisbillett til 199 kroner. Vi jobber kontinuerlig med tilpasninger av prising av billetter, og tar med forslaget ditt videre. Små hunder reiser for øvrig gratis med NSB.

5. Du foreslår et lojalitetsprogram. Å belønne gode kunder er viktig, og det har vi valgt å gjøre ved å tilby så gode priser og tilbud som mulig til alle som reiser med toget.

6. Det er både effektivt og mindre stressende når mange mennesker enkelt finner sin dør på toget, det er vi helt enige i. BaneNOR eier stasjonene og stasjonsområdene, og gjør mye for å merke plattformene, men er nok ikke helt i mål enda.

Vi håper du fortsetter å ta toget, Skivenes, og kanskje prøver noen av de nye løsningene vi tilbyr. Akkurat som deg, brenner vi for miljøvennlig transport og redusert privatbilisme. Og det skal vi fortsette med.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.