For slapt, Kåre!

TV 2 har gått offensivt ut med at kanalen skulle få en egen økonomibolk i 21-nyhetene. Men oppstarten i går var heller slappe saker.

Har TV 2-sjef, og tidligere Dagens Næringsliv-redaktør, Kåre Valebrokk, blitt dynget ned i så mange såpeserier i sin nye jobb at han helt har glemt hva som er godt økonomistoff?

IT er in!

Tre saker bød økonomianker Vår Staude på. Først fellessaken om styreformann Ole Lund som trakk seg fra Oslo Børs. Dernest egensaken om Autohuset i Bærum som angivelig har solgt 19 allerede pantsatte Opeler. For til slutt å bringe følgende wow-nyhet: «IT-bransjen er i vinden»! (Jo, det er faktisk sant: det var akkurat det hun sa.)

Til tross for to siders forhåndsreklame i Schibsted-eide VG for de Schibsted-eide TV 2-nyhetene i går, er det jo klart at dette ikke holder mål. Spesielt ikke på feltet økonomisk journalistikk, der aktørene er blitt flere, konkurransen skjerpet og folks interesse for området voksende de siste åra.

Dilemma

Problemet med økonomistoff på TV, skulle jeg tro, er at de harde og gode økonominyhetene ikke har så bred appell, samtidig som det forbrukerorienterte din-lommebok-stoffet lett tråkker i forbrukermagasinenes spor. De tre sakene i «Penger på TV 2» i går klargjorde da også dilemmaet. Fellessaken om Ole Lund kunne vært et helt vanlig innslag i TV 2-nyhetene, mens de dypere, bakenforliggende årsakene/spekulasjonene til avgangen fikk vi ikke. Og bilsaken var egentlig en klassisk «TV 2 hjelper deg»-sak. Skal «Penger på TV 2»

bli bedre, bør man nok først avklare hvor i dette landskapet en sånn pengebolk skal legge seg.

Derfor var det heller ikke så rart at ingen av pengesakene hadde funnet veien til 21-nyhetenes headinger.

Det er ofte vanlig, eller i hvert fall ønskelig, at man har en knallbra egensak når man setter i gang et nytt nyhetskonsept. Forhåpentlig tar «Penger på TV 2» seg opp ut over i uka.

Å konkurrere mot Olav Gran-Olsson i NRK kan jo ikke akkurat være som å hoppe etter Alan Greenspan.

Deo-TV

Mandag er blitt en TV-dag med masse gode tilbud i de fleste kanaler. TVNorge startet nok en ekspedisjonsserie, «Muldvarpen», (se egen anmeldelse side 47). Målgruppen her er de kjøpesterke mellom 20 og 40 år. Det gikk fram av reklamen før seriestarten. Sju av elleve innslag handlet om produkter for tenner og hår for akkurat dette alderssegmentet.