For sterkt ...men bare for VG

I VGs årlige reklamekonkurranse er førstepremien gratis annonseplass. Men annonsene for Kondomeriet ble nektet å delta i konkurransen. - Dette er annonser vi ikke under noen omstendighet vil trykke, sier nyhetsredaktør Torry Pedersen.

Hvert år inviterer VG reklamebransjen til konkurranse. Med annonsørenes godkjennelse sender byråene sine bidrag til VG. I år brukte tre reklamebyråer Kondomeriet som annonsør. Alle ble refusert.

- Fra et faglig ståsted er jeg skuffet over VG. Jeg hadde skjønt det hvis annonsen hadde vært vulgær, men den er da bare sjarmerende, sier Stein Opsahl i Bates Bergen, som deltok med «Skandinavia-kartet».

Skuffet over VG

Torry Pedersen ser ingen problemer med å sensurere bidrag som ikke passer i VG.

- Annonseavdelingen viste meg rundt tretti annonser de var i tvil om. Halvparten godkjente jeg, og halvparten refuserte jeg.

- Hvorfor det?

- Vi har en profil og den holder vi på. Noen av disse bidragene var smakløse, og ville aldri kunne trykkes i VG. I motsetning til Dagbladet trykker ikke vi annonser for blant annet sexblader. Og det ville vært dumt å kåre en vinner som ikke kommer på trykk.

- Men hvordan bestemmer dere hva som passer i VG, da?

- Vi har ikke noen skriftlige kriterier, hvis det er det du mener.

- Så det går på skjønn?

- Det gjør det, ja.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva mener så Kondomeriet om annonsene?

- Vi er kjempefornøyd med annonsene, og har faktisk vurdert å bruke den ene i en kampanje før morsdagen. Men jeg er skuffet over VG. Her inviterer de til en konkurranse og oppfordrer reklamebransjen til å ta'n helt ut, og så refuserer de bidragene, sier Bente Helstad i Kondomeriet.

POTENT:Stein Opsahl i Bates Bergen skjønner ikke hvorfor VG refuserte denne annonsen for Kondomeriet.