For sterkt ...men bare for VG

I VGs årlige reklamekonkurranse er førstepremien gratis annonseplass. Men annonsene for Kondomeriet ble nektet å delta i konkurransen. - Dette er annonser vi ikke under noen omstendighet vil trykke, sier nyhetsredaktør Torry Pedersen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Hvert år inviterer VG reklamebransjen til konkurranse. Med annonsørenes godkjennelse sender byråene sine bidrag til VG. I år brukte tre reklamebyråer Kondomeriet som annonsør. Alle ble refusert.

- Fra et faglig ståsted er jeg skuffet over VG. Jeg hadde skjønt det hvis annonsen hadde vært vulgær, men den er da bare sjarmerende, sier Stein Opsahl i Bates Bergen, som deltok med «Skandinavia-kartet».

Skuffet over VG

Torry Pedersen ser ingen problemer med å sensurere bidrag som ikke passer i VG.

- Annonseavdelingen viste meg rundt tretti annonser de var i tvil om. Halvparten godkjente jeg, og halvparten refuserte jeg.

- Hvorfor det?

- Vi har en profil og den holder vi på. Noen av disse bidragene var smakløse, og ville aldri kunne trykkes i VG. I motsetning til Dagbladet trykker ikke vi annonser for blant annet sexblader. Og det ville vært dumt å kåre en vinner som ikke kommer på trykk.

- Men hvordan bestemmer dere hva som passer i VG, da?

- Vi har ikke noen skriftlige kriterier, hvis det er det du mener.

- Så det går på skjønn?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer